Ett ögonblick Nina Löfberg...
2014-05-16Doktorand i företagsekonomi vid Karlstads universitet. Om några veckor lägger du fram din doktorsavhandling "Service Orientation in Manufacturing Firms", hur känns det?
- Det känns både spännande och nervöst.
Vad handlar din avhandling om?
- Den handlar om tjänster i svenska tillverkande företag. När konkurrensen från lågkostnadsländer ökar är det många som väljer att satsa på tjänster. För många företag som är vana att sälja fysiska produkter har denna tjänstesatsning resulterat i en rad utmaningar; till exempel har tjänsterna inte blivit så lönsamma som man hoppats, de anställda har svårt att sälja tjänsterna och kunderna är inte intresserade att köpa dem. Jag har studerat varför dessa utmaningar uppstår och hur företagen hanterar dem.
Kan du berätta lite om vilka resultat du kommit fram till?
- I grunden handlar det om ett synsätt i företagen som passar för produkter, men inte lika bra för tjänster. Att erbjuda avancerade tjänster kräver ett helt annat tankesätt än vad många tillverkande företag är vana vid och för att lyckas krävs i många fall att de anställdas syn på hur man skapar värde förändras. Detta underlättas genom att tjänster börjar värderas och ses som viktiga i sig, snarare än som ett komplement till en produkt. Att separera produkt- och tjänsteerbjudanden och börja ta betalt för tjänster är ett viktigt steg i denna process.
Lycka till!
Disputationen äger rum den 5 juni klockan 13.00 - 15.00 i 11D227 på Karlstads universitet. Fakultetsopponent: biträdande professor Daniel Kindström, Linköpings universitet. Disputationen är öppen för allmänheten.