Ett ögonblick Anders Gustafsson…
2017-04-04...professor i företagsekonomi vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. Du befinner dig just nu i England, vad gör du där?
– Jag besöker University of Lancaster och är gästprofessor vid avdelningen Marketing and Management till den 4 maj. Under denna tid ska jag fokusera på artikelskrivande. Det är också ett tillfälle att knyta nya kontakter och jag lär mig en hel del om hur det engelska universitetssystemet fungerar vilket är intressant.
Vad forskar du om just nu?
– Jag arbetar på sex olika artiklar inom ramen för CTF:s stora forskningsprofil Service innovation for sustainable business som finansieras av KK-stiftelsen och där vi samarbetar med Ericsson, Volvo, Ikea, Ica Maxi Bergvik, Löfbergs, Valmet och Stamford. En av artiklarna handlar om hur tjänstemöten ska designas utifrån vilka mål kunden har när de kontaktar företaget och vilka kanaler de använder. Jag arbetar också med att designa en ny studie där vi ska testa och utvärdera ett nytt verktyg för att mäta kundupplevelser.
En av dina studier har nyligen uppmärksammats i brittisk press, vad handlar den om?
– Ja, det var ju lämpligt att detta hände nu när jag är på plats i England. Det är en studie som uppmärksammades i Sverige förra året där jag och min kollega undersökte hur valet mellan hälsosamma och ohälsosamma måltidsalternativ påverkades av personalens utseende. Studien visar att om personalen som tar vår matbeställning har ett utseende som kunden kan relatera till, skulle kunna vara en vän eller en granne, väljer vi det hälsosamma alternativet framför det mindre hälsosamma från menyn. En förklaring till detta kan vara att personalen ingår i en grupp människor som kunden vill hålla skenet uppe gentemot och därmed gör ett mer social acceptabelt val.