Erik Wästlund och Poja Shams i SVT
2013-11-18Den 15 november medverkade Erik Wästlund, lektor i psykologi, och Poja Shams, lektor i marknadsföring, i nyheterna på SVT. Båda är forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. Inslaget handlade om konsumentstudier som bedrivs vid CTF.
Erik Wästlund och Poja Shams studerar kunders beslutsprocesser i dagligvaruhandeln. Genom att låta kunder använda speciella glasögon har forskarna filmat och kartlagt deras ögonrörelser för se hur de navigerar i butiker, utvärderar produkter och till slut fattar ett köpbeslut.
- Vår forskning visar att vi fattar snabba beslut och att det är få produkter som vi faktiskt ser. Vår uppmärksamhet styrs av våra shoppingmål och vi filtrerar automatiskt bort budskap och produkter som inte är kopplade till dessa mål, säger Erik Wästlund.
Du kan titta på inslaget som sändes i nyheterna på SVT här.

