Megagame 2025
Välkomna att delta i en intressant och lärorik dag om vägen mot en hållbar konsumtion!

Megagame 2025
Changing the game of consumption
Ett megagame är ett interaktivt och storskaligt spel som kombinerar strategi, rollspel och diplomati. Deltagarna representerar olika roller och aktörer i samhället och arbetar tillsammans för att uppnå mål som på olika sätt knyter an till övergripande mål om hållbarhet. Hur kan Sverige nå hållbar konsumtion till 2045?
- 28 januari
- 08:00 - 16:00
- 16:15 - frivillig ”after-game” på Claessons andra
- Transformum, Karlstads universitet
- Anmälan
Spelet tar sin början 2030 och lite beroende på hur saker utvecklar sig så varar det i 6-7 "rundor", där varje runda motsvarar ungefär två år i speltid. Alla deltagare kommer att bli tilldelad en roll och med rollen följer regler och instruktioner. Spelarna agerar i lag och tar beslut som påverkar hela spelvärlden. Genom att representera exempelvis politiker, forskare eller företag får deltagarna uppleva de komplexa utmaningar som dessa grupper möter i verkligheten. Kontrollteamet, som fungerar som spelledare, hanterar komplexa situationer och ser till att spelets dynamik utvecklas i linje med deltagarnas beslut.
Rollfördelning och regelgenomgång erbjuds efter anmälan och inför spelets start. Inga särskilda förberedelser behövs.
Sista dag för anmälan 24 januari eller när platserna är fulla. Att delta är kostnadsfritt.
Observera att deltagande hela dagen är ett krav. Går ej att delta del av dagen.
Spelet behöver minst 20 och max 35 deltagare och vi eftersträvar en bredd bakgrunder bland de deltagande: studenter, forskare, lärare och representanter för alla sorts organisationer, privata och offentliga, även deltagande som konsument i form av privatperson är välkommen!
Det är alltså begränsat antal platser och först till kvarn som gäller.
Kontaktperson för frågor:
Telefon: 054-700 1821
Aktiviteten arrangeras inom ramen för det Interregfinansierade projektet INCREDILAB som har hemvist på Handelshögskolan Karlstads universitet. Även Centrum för forskning om samhällsriskers RiskLab®. Forskargruppen som tagit fram spelet är från Linköpings universitet.
