Handelshögskolans dag 2023. Tema: Att vara konsument i ett föränderligt samhälle
4 oktober
13:00 – 16:00
Lagerlöf, Karlstads universitet
Anmälan - senast 26 september kl 12
Medverkar gör:
Cecilia Tisell
GD för Konsumentverket tillika KO (Konsumentombudsmannen)
Vad då konsumentautonomi?
Konsumenternas självständiga val utmanas alltmer och med allt tuffare metoder. De digitaliserade konsumentmarknaderna har på flera vis blivit ett tveeggat svärd: Utbudet är enormt med produkter som, ett klick bort, är tillgängliga när som helst och var som helst ifrån. Samtidigt peppras konsumenten av algoritmstyrd, personspecifik marknadsföring i alla sina kanaler oavsett tid på dygnet. Användargränssnitt utformas smart för att driva på och stressa fram köp som är svåra att stå emot. Med så kallade ”dark patterns” lockas konsumenter att köpa sånt de inte vill eller behöver, ofta för pengar de inte har.
Allra svårast är det för de sårbara konsumenterna och kanske måste alla betraktas som mer eller mindre sårbara på digitaliserade marknader. Det finns en övertro på vad konsumenter förmår – genomsnittskonsumenten förväntas vara en superkonsument. Lagstiftning och dess tillämpning måste anpassas efter verkligheten.
Hur mycket ansvar kan läggas på att konsumenten? Konsumentverket arbetar inom många områden med olika verktyg för att skydda och stödja konsumenter. Vi presenterar, problematiserar och exemplifierar (bl.a. med en insats mot TikTok) de utmaningar som konsumenter ställs inför när beteendevetenskapliga insikter används för att skapa raffinerade digitala affärsmodeller.
Katarina Graffman
Filosofie doktor i kulturantropologi
Att tro eller att veta?
Hur invanda tankemodeller bromsar oss
Den tid vi lever i är besatt av så kallad ”hård” vetenskap (fysik, kemi, biologi, geologi osv). Hårda vetenskaper dekontextualiserar mänskligt beteende och ignorerar effekten av de variabler som inte ingår i modellen. Alltså, man mäter det som går att mäta och skiter i resten. När utmaningen involverar mänskligt beteende, kulturella skiften, trender, gruppens påverkan och människors meningsskapande i vardagen, hur gör man då? Det blir plågsamt uppenbart att de så kallade "mjuka" vetenskaperna, humaniora och samhällsvetenskap, är absolut nödvändiga för att avslöja vad som annars förblir oklart - att förstå den levda verkligheten i all dess komplexitet.
Jag går igenom idén om den rationella logiken och varför den allt som oftast leder oss fel när vi tror att vi får en förståelse för de fenomen vi vill förstå, inte minst när det kommer till konsumtion och hållbarhet, belyser ett antal metodologiska frågor samt beskriver varför det är viktigare än någonsin att bryta upp invanda hjulspår.