KAPET 2005 - 2008

Årgång 1 Nummer 1 2005
Redaktionellt
Bo Dahlin
The aporias of education - Nietzsch´s intellectual conscience in educational research and teacher education
Annica Löfdahl
Individualization in pre-school settings
Veronica Bjurulf
En levande tradition - teknik i år 7, 8 och 9
Kristina Jansson
Ett universitet för lärande - några reflektioner
Martin Kristiansson
Presentation av Björn Eliassons avhandling: Diskurser om informationssamhället - Analys av några offentliga texter
Årgång 2 Nummer 1 2006
Redaktionellt
Héctor Pérez Prieto
Förskoleklassen och den 10 åriga grundskolan
Solveig Hägglund
Introducerar två artiklar som skrevs till det åttonde internationella symposiet för The Contribution of Psychology to Peace, som 2003 arrangerades av Karlstads universitet
Kerstin Andersson
Vad är kunskap?
Susanne Hansson
Vad betyder respekt?
Joakim Larsson
Individualisering eller individuation? - om identitet och bildning i en flytande modernitet
Martin Kristiansson
Presenterar två nyutkomna avhandlingar, "Vems är historien? - Historia som medvetande, kultur och handling i det mångkulturella Sverige", skriven av Kenneth Nordgren och "Att göra sina uppgifter, vara tyst och lämna in i tid", skriven av Åsa Söderström
Årgång 3 Nummer 1 2007
Redaktionellt
Harriet Strandell
Ett nytt styrningstänkande? Förskolan och skolbarns tid som exempel
Solveig Hägglund
FN:s konvention om barns rättigheter. Några tankar om ett barnpolitiskt styrdokument och dess karaktär av demokratisk resurs med distributiva förtecken
Lovisa Skånfors & Annica Löfdahl
"Vilken tur att vi har dig, du som är så stor!" En studie om förskolebarn och tolkande reproduktion
Nina Thelander
Svensk lärarutbildning i omvandling - igen. Den rådande svenska utbildningsdiskursen och dess konsekvens för barnperspektivet i lärarutbildningen
Joakim Larsson
"Den absoluta vetenskapens stekta sparvar" - en provsmakning av svensk liberalkonservativ skolpolitik
Caisa Andersson
Examinationsformer för ökad förståelse inom civilingenjörsutbildningen - ett lärarperspektiv
Mikael Tengberg
Perspectives on learning in the study of literature discussions
Martin Kristiansson
Presentation av en avhandling: Karin Bengtssons: "Talandet som levd erfarenhet: En studie av fyra barn med Downs syndrom"
Årgång 4 Nummer 1 2008
Redaktionellt
Allison James
Seeing and hearing children: changing perspectives in childhood studies
Mats Ekholm
Att veta istället för att tro om skolors inre liv
Sandra Berginge, Annica Löfdahl & Héctor Pèrez Prieto
På väg mot en homogeniserad förskola? - förskolors presentationer på Internet
Jorryt van Bommel
Lortie visits Karlstad - A study on reasons to become a teacher
Håkan Löfgren
Lärarstudenten - om bakgrund och motiv för utbildning
Susanne Hansson
Understandings of respect: views from pupils and teacher students
Stig-Börje Asplund
Var är Elias mor? Om gemenskapande i fordonspojkars litteratursamtal
Caisa Andersson
Upplevelser av examinationsformer - könsskillnader bland civilingenjörsstudenter
