KAPET 2009 - 2012

Årgång 5 Nummer 1 2009
Redaktionellt
Tomas Saar
Lektionsmontage - ett nätverksteoretiskt relationistiskt exempel på analys av lektioner
Åsa Söderström & Ulf Blossing
Den svåra konsten att förbättra elevernas lärmiljö. Rapport från en utvärdering av kunskapslöftet - fra ord till handling
Karin Granström & Maria Sundberg
Hur påverkar undervisning om hållbar utveckling studenterna?
Jakob Svensson
Om kursvärderingar vid Karlstads universitet - Problem och möjliga lösningar
Marie Tanner
Från en skola för alla till en skola för varje
Håkan Löfgren
Perspektiv på lärares erfarenheter
Peter Lilja
Certification as Reprofessionalization - globalization, Education Policy and the Challenge for Teacher Professionalism in Sweden
Anna Grefbäck
Bildens betydels vid läsning - En studie av barns läsförståelse och läsvanor i skolår 2
Årgång 6 Nummer 1 2010
Redaktionellt
Annica Löfdahl
Vad har de för sig i skolan efter klockan3?
Ann-Britt Enochsson
IT i lärarutbildningen: Hur förbereds blivande lärare att använda IT i undervisningen?
Mara Hjalmarsson
Fritidspedagogers skattningar av sitt yrkeskunnande - resultat från en nationell enkätundersökning
Christina Olin-Scheller
Lärares lärande. Några reflektioner om lärarfortbildning
Carin Roos
Handalfabetets funktion och användning i tidigt läs- och skrivlärande - Vad säger forskningen?
Pia Sundqvist
Extramural engelska - En möjlig väg till studieframgång
Årgång 7 Nummer 1 2011
Christina Olin-Scheller
Vis via webben? - Lärande och literacies i den digitala visdomens tidevarv.
Stig-Börje Asplund
Konsten att parkera. Identitetskonstruktion i fordonspojkars litteratursamtal.
Peter Andersson
New Literacies i klassrummet. Vägar till en alternativ läs- och skrivpedagogik.
Hanna Thuresson
Hur kommunicerar yngre barn kring symboler?
Karin Forsling
Digital kompetens i förskolan.
Getahun Yacob Abraham
Lektioner om ledarskapskvalitet och röstningsförfarande i sydafrikanska grundskolor.
Inga-Lill Stefansson
Några resultat från ”Världens opålitlighet – begreppsanalys av livsförståelsearbete i särskolan”.
Joakim Larsson
False consciousness revisited. On Rousseau, Marx and the positive side of negative education.
Heid Nøkleby
Triangulation with diverse intentions.
Pia Sundqvist
Recension av Peder Stenbergs doktorsavhandling "Den allvarsamma leken - World of warcraft och läckaget".
Årgång 8. Nummer 1. 2012
Karin Franzén
Skolledarskap och kön på 2000-talet. Betydelsebärande motstånd möter förändring
Marie Karlsson
”Jag brukar kalla dom för mina oslipade diamanter” – En fritidspedagogutbildare berättar om 31 år i Huset
Erica Sandlund och Pia Sundquist
”But what can we learn from history” – om konsten att diskutera ”rätt” under det muntliga nationella provet i engelska
Joakim Larsson
Traditions in Transition. Reflections on Teacher Authority in Late Modernity
Stefan Wagnsson, Annica Löfdahl och Lina Segerblom
”Vi går till skogen” – En kartläggning av den planerade grovmotoriska träningen i förskolan
Åsa Olsson
Barns förhållningssätt till regler som uttryck för levda medborgarskap
Getahun Yacob Abraham
Recension av boken “Finnish Lessons, What can the world learn from educational change in Finland?"
