Tidigare VIDA-seminarier
Hösten 2023
- 3 oktober - Marie Nilsberth presenterar data från projektet Plattformspedagogik, och närmare bestämt delstudien Plattformisering av svenskämnet - nya didaktiska kontrakt i lärares och elevers samspel?
- 7 november - presenterar Line Isaksson rykande färska data från sitt projekt "Didaktik i fritidshem - vad kan det vara".
- 5 december - presenterar Ann-Kristin Hamberg data från sitt doktorandprojekt, mer info kommer.
Våren 2023
- Tisdag den 7 februari 13:00-14:30 kommer vi att fokusera på ett temanummer om forskarens deltagande under fältarbete "Special issue: Researchers’ participation roles in video-based fieldwork": https://tidsskrift.dk/socialinteraction/issue/view/9243
Diskussionen utgår från de två kommenterande artiklarna av M. Goodwin respektive F. Ericksson, och i övrigt läser vi temanumrets artiklar i den mån vi har intresse och tid. Med detta underlag bjuder vi in till ett VIDA-seminarium där diskussionerna lyfter våra erfarenheter av att hantera fältarbete med videoutmaningar, dilemman, möjliga förhållningsätt.
- Tisdag den 28 mars 14:15-15:45 (OBS annan tid)
Marie Wejrum, doktorand i pedagogiskt arbete på Karlstads universitet, presenterar några filmsekvenser och preliminära resultat från sitt pågående doktorandprojekt om högstadieelevers läsning av argumenterande multimodala texter.
- Tisdag den 25 april kl. 13.00-14.30
Annelie K Johansson, doktorand i pedagogiskt arbete med svenska som didaktisk inriktning på Karlstads universitet, presenterar några utvalda videoklipp för gemensam videoanalys. Materialet är konstruerat inom ramen för CSL-projektet Utmaningar i det uppkopplade klassrummet och används i hennes doktorandprojekt Multimodal textdesign i uppkopplade klassrum. Den övergripande fråga som ställs till videoklippen handlar om elevers literacy och fokuserar på elevers interaktioner och hur elevers engagemang i skoluppgifter kan beskrivas och förstås i samband med det.
Hösten 2022
- Tisdag 27 september kl. 13:00-14:30 Camilla Gundmundsdatter Magnusson frånUniversitetet i Oslo och Høgskolen i Østfold presenterar resultat från sin pågåendeforskning. Hon är postdoktor vid QUINT-centret och klassrumsforskare med särskilt fokus på frågor som rör kritisk literacy, lässtrategier och lärares professionsutveckling. https://www.uv.uio.no/ils/personer/vit/camiller/
- Tisdag 1 november, kl. 13:00-14:30 Anna Nissen, Doktorand på Karlstads universitet presterar delar av sin pågående forskning: The Literary of Literary Discussions I den här studien, som är en del av mitt doktorandprojekt Literary Instruction in Nordic Schools, står fyra videoinspelade helklassamtal om skönlitterära texter i centrum. Genom att analysera dessa samtal vill jag ta reda på: 1. Vilket slags litterär kompetens kommer till uttryck i litteratursamtalen? 2. Hur synliggörs den? 3. Vems litterära kompetens uppmuntras och accepteras?
- Måndag 5 december kl. 13:00-14:30 Eva Klope och Anna Öhman presenterar några filmsekvenser och preliminära resultat från en studie av undervisning i sinneserfaren kunskap i frisörutbildningen