Fritidshemspedagogik
Den fritidshemspedagogiska forskning som bedrivs vid institutionen är under uppbyggnad och fokuserar fritidshemmet som en utbildningsarena för yngre skolbarn, och som en arbetsplats för de professionella. Mer specifikt riktas intresse mot mötet mellan fritidshemmets tradition av upplevelsebaserad verksamhet med grund i elevernas behov, initiativ och intressen, och det förtydligade kunskaps- och undervisningsuppdraget som ska landa i en utbildningskontext karaktäriserad av en vidare ram för undervisning.
Fritidshemmets undervisning ska iscensättas i åldersmässigt heterogena elevgrupper, som också varierar i storlek då eleverna är inskrivna i olika tidsmässig omfattning. De fysiska villkoren i fritidshemmet skiljer sig också från den övriga skolverksamhetens traditionella klassrum. Därtill är utbildningsbakgrunden hos personalen varierande. Dessa utgångspunkter rymmer utmaningar, men också möjligheter som kan erbjuda unika förutsättningar för undervisning och lärande i fritidshemmet och ger en särskild potential för elevers identitets- och kunskapsutveckling.
Det nyligen uppstartade aktionsforskningsprojektet Lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse syftar till att förstå och utveckla undervisning i fritidshem med ett ämnesdidaktiskt fokus på kunskap, undervisning och lärande uttryckt i termer av urval och transformation av ett undervisningsinnehåll. Utgångspunkt tas i det i läroplanen utpekade centrala innehållet lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse. Projektet finansieras huvudsakligen genom ULF-medel och omfattar även forskare från andra institutioner vid Kau.