Kundresan: vägen till kunddrivet värdeskapande, 5 hp
Att kunna utveckla och erbjuda en produkt eller tjänst som skapar ett värde för kund är centralt inom verksamheter och för att lyckas med detta behövs kunskap om målgruppens – kundens – behov och värdeskapande processer. I detta arbeta kan kundresan vara ett effektivt verktyg.
Om kursen
Kursen behandlar värdeskapande processer, hur värde kan skapas och förstärkas hos kunder och andra som verksamheten riktar sig till, med fokus på kundresor. Du kommer att få lära dig vad en kundresa är och hur det kan vara ett verktyg för att utveckla din verksamhet. Du får också lära dig hur du samlar in kunskap och insikter kring kunder och deras upplevelser med hjälp av olika metoder samt hur du kan använda detta för att identifiera förbättringsmöjligheter i din verksamhet. Genom denna kurs får du kunskap som du kan använda för att utveckla din verksamhet så att du får ökad konkurrenskraft och lönsamhet och en bättre förståelse för dina kunder.
Du får ta del av teorier och praktiska verktyg med koppling till aktuell forskning. Kursinnehållet kommer att kopplas till kursdeltagarnas egna verksamheter där du som deltagarna ges möjlighet att diskutera frågor och utmaningar från din verksamhet.
Du lär dig att:
- Jämföra och tillämpa relevanta teorier om mellanmänsklig kommunikation.
- Använda och bedöma metoder för informationsinhämtning såsom observation och intervju.
- Förklara och tillämpa kundresemodellen.
- Reflektera över nyttan av värdeskapande processer i teori och praktik.
För vem passar kursen?
För dig som är yrkesverksam och vill lära dig mer om värdeskapande processer och kundresan.
Genomförande
Kursen består digitala föreläsningar, filmer samt digitala workshops med följande tema: observation och intervju som metod, kundresa som verktyg samt värdeskapande processer där teori och praktik varvas och där du är aktiv i föreläsningar och diskussioner. Du får aktivt delta i kursuppgifter och skriftligt förmedla dina reflektioner. En viktig del i kursen är kunskap- och erfarenhetsutbyte med andra kursdeltagare.
Kursen är på avancerad nivå och ger fem högskolepoäng. Undervisningen sker på svenska och engelska och genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform samt via digitala träffar som genomförs via Zoom.
Zoomträffar VT2025
Schema under planering
Föreläsare
Sture Nöjd är doktorand i psykologi och har forskat inom området med fokus på handeln och besöksnäring. Pernille K Andersson är lektor i psykologi och har flera års erfarenhet av forskning och undervisning inom området med fokus på handel och besöksnäring. Mikael Johnson är lektor i företagsekonomi och har flera års erfarenhet av forskning och undervisning inom området med fokus på handel och besöksnäring. Samtliga är forskare vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstads universitet.
EXAMINATION
Kursen examineras genom teoretiska och praktiska uppgifter som diskuteras och presenteras.
BEHÖRIGHETSKRAV
90 hp varav lägst 30 hp på G2F-nivå eller högre inom samhälls-, beteende- eller naturvetenskap samt minst 2 års arbetslivserfarenhet inom för kursen relevant yrkesverksamhet. Gymnasiets engelska 6 eller engelska A. Motsvarandebedömning kan göras.