Temadag om klimatförändring, klimatanpassning och klimatoro
Tisdagen den 21 juni anordnade CSR i samverkan med SMEER en temadag om klimatförändring, klimatanpassning och klimatoro för Karlstad kommuns Barn och ungdomsförvaltning. Under dagen deltog deltagarna på en klimatvandring i Karlstad, besökte centrumets RiskLab och lyssnade på en inspirationsföreläsning från Klimatpsykologerna.

Den senaste klimatrapporten från IPCC beskriver läget med klimatförändringen som akut, gapet för att ligga i linje med 1,5-graders målet växer och utsläppen ökar globalt. Vid sidan av behovet att ställa om till ett mer hållbart samhälle behöver samhället anpassas till effekterna av ett klimat i förändring. Det finns anledning att oroa sig över klimatet och klimatoro är ett begrepp som hörs allt mer i samhällsdebatten. Oro kan vara konstruktivt och få människor att agera men för en del kan också oron bli överväldigande och förlamande. Klimatoro är särskilt vanligt bland unga. Att göra unga till en aktiv del av klimatkrisens lösning genom utbildning, handlar inte bara om att skapa kunskaper, förmågor och förändrade attityder utan också om att hantera klimatoro. Allt detta ska temadagen beröra.
Deltagarna fick ta del av ett program som tog upp klimatförändringar och klimatanpassning på lokal nivå, ur såväl forskningsperspektiv som praktisk tillämpning på nationell, regional och lokal nivå. Under dagen guidades deltagarna, uppdelade i grupper, av personal från Karlstads universitets Centrum för forskning om samhällsrisker (CSR) och didaktikforskare vid SMEER samt studenter från kandidatprogrammet i Miljö- och säkerhet. De fick prova på några av de pedagogiska verktyg som tagits fram på centrumet och besökte centrumets RiskLab. Dessutom innehöll eftermiddagen en föreläsning av Klimatpsykologerna om klimatoro och hur vi genom hållbara lärmiljöer kan arbeta med att göra oron konstruktiv.
Programmet gav möjlighet att reflektera, enskilt och tillsammans, över hur deltagarnas egna verksamheter kan arbeta vidare med frågorna. Hur kan er skola arbeta vidare med att lyfta klimatfrågor och uppmuntra till lärande och gemensamt agerande för klimatriskreducering samt att hantera oroskänslor hos elever?
Dagen bjöd också på tävlingsmoment, där bästa resultat i ett quiz belönades med ett temamässigt passande pris.


