Om vår forskning
Centrum för forskning om samhällsrisker, CSR, är ett forskningscentrum vid Karlstads universitet med fokus på samhällets förståelse och hantering av risker i ett samhälle där risk- och säkerhetsfrågor blir alltmer komplexa och centrala.
CSR's research is grouped under a number of themes that are both historically rooted in previous research centre formations but which have also grown (and are growing) as a result of new research collaborations. The research conducted in CSR is not evenly distributed across these themes, but can vary both on the basis of research funding received and the areas in which the centre’s researchers are active. Furthermore, the themes have different degrees of maturity and some are under development.
CSRs forskning är grupperad under ett antal teman som både är historiskt grundade i centrumets verksamhet men som också växt fram (och fortsätter växa) som ett resultat av nya forskningssamarbeten. Forskningen som bedrivs i CSR är inte jämt fördelad över dessa teman utan varierar både beroende på aktuell forskningsfinansiering samt inom vilka områden CSRs forskare är aktiva. CSRs forskningsteman har olika grad av mogenhet och inom vissa sker utveckling fort.
Forskningsteman
Individens sårbarhet
Individual vulnerability: the focus in this theme is primarily on risks at the individual level, although is often connected to society’s understanding and handling of these risks. A pervasive and common theme in this field are the different dimensions of vulnerability that in turn are linked to more or less modifiable individual or societal risk factors, in themselves often related to socio-demographics.
Individens sårbarhet: fokus inom detta tema är framför allt risker på individnivå men kopplar ofta till samhällets förståelse och hantering av dessa risker. En genomgående och vanligt förekommande röd tråd i forskningen inom temat är de olika dimensionerna av sårbarhet som i sin tur länkar till mer eller mindre påverkbara individuella och samhälleliga riskfaktorer, ofta relaterade till socio-demografi.
Hållbar utveckling och resiliens
Sustainable development and resilience: in this theme the way society acts in order to withstand the effects of disastrous events and manage societal risks while maintaining governance and central societal functions is the primary focus. The dominant perspective in this theme is the effects of climate change, but the theme opens up for studies of the management of a large number of different types of societal risks.
Hållbar utveckling och resiliens: inom detta tema är fokus primärt samhällets hantering av risker och dess agerande för att motstå effekterna av skadliga händelser samtidigt som samhällsstyrning och kritiska samhällsfunktioner upprätthålls. Ett dominerande perspektiv inom forskning under detta tema är klimatförändringens påverkan men tematiken öppnar upp för studier inom det breda spektrat samhällsrisker.
Riskteori och riskperception
Risk theory and risk perception: in this theme different perspectives are studied that are related to the understanding of societal risk from a more theoretical and abstract level. Risks are valued, perceived and understood differently between individuals and groups in society. Understanding these differences and their underlying causes is important as it affects how practical risk management measures are designed and created.
Riskteori och riskuppfattning: fokus inom detta tema är de olika perspektiv som relaterar till hur samhällsrisker förstås på en mer teoretisk och abstrakt nivå. Risker vägs, uppfattas och förstås olika av olika individer och grupper i samhället. Förståelse av dessa skillnader och de underliggande orsakerna bakom dessa är viktig då dessa påverkar hur praktiska riskhanteringsåtgärder utformas och implementeras.
Riskbedömning
Risk assessment: in this theme the focus is on using models as a tool for understanding complex and socio-environmental dynamics. Analyses of causation and the possibility of making forecasts regarding both the current and future climate are central issues.
Krisövning
Crisis exercise, learning and preparedness: this theme focuses on methods and tools that can contribute to developing the pedagogical skills of teaching and informing about risk-related issues. This includes crisis exercises, learning from disasters and accidents, as well as prevention and preparedness exercises. An underlying goal is that innovative tools can make crisis exercises, crisis preparedness or injury prevention more inclusive, understandable and thereby better reflect society before, during and after a crisis situation.