CriseIT-forskare om Canvas som plattform för digital krisövning
Forskare inom interregprojektet CriseIT - Implementing future crisis management training, står som författare bakom ett kapitel i den sjätte rapporten om Utveckling av undervisning och examination i högre utbildning från Universitetspedagogiska enheten (UPE) vid Karlstads universitet. Kapitlet handlar om erfarenheter från en fallstudie inom CriseIT där lärplattformen Canvas testats och utvärderats som verktyg för digital krisövning.

Corona-pandemin har medfört ett kraftigt ökat fokus på olika digitala kommunikationsformer. Samtidigt är pandemins utdragna förlopp och genomgripande effekter i samhället det största testet av svensk och norsk krisberedskap och krisledning sedan andra världskriget.
Just digital kommunikation och krisövning är fokus i interregprojektet CriseIT som sedan det började haft fokus på möjligheten att genomföra krisövningar oftare, enklare, mer flexibelt och oberoende av tid och plats genom användandet av digitala verktyg.
Canvas är en välanvänd plattform för lärande som används vid en rad utbildningsinstitutioner i såväl Norge som Sverige, det var därför naturligt att valet föll på Canvas som testplattform för utvecklandet av digitala krisövningsverktyg i CriseIT. Kapitlets författare är verksamma vid Karlstads universitet, Sverige eller Høgskolen i Innlandet, Norge. Samtliga är också verksamma inom projektet CriseIT.
Våra resultat tyder på att det är relevant att fortsätta utveckla ett krisövningsverktyg i Canvas. I stora drag tycks såväl Canvas som plattform som den aktuella övningen ha fungerat väl. Canvas upplevdes som enkelt att använda och upplevs även användbart vilket är en bra förutsättning för att ett krisövningsverktyg i Canvas verkligen skulle bli använt i praktiken och kunna bidra till tidsbesparingar och effektivisering av övningsverksamhet.
I projektet CriseIT - Implementing future crisis management training, utvecklas digitala övningsverktyg för beslutsträning där deltagarna kan delta från sin arbetsplats eller sitt hemmakontor. Övningskonceptet bygger på önskemål från praktiker om att kunna öva oftare, enklare och mer flexibelt, oberoende av tid och plats.
Projektet är finansierat av Europeiska regionala utvecklingsfonden genom Interreg Sverige-Norge, delområdet Inre Skandinavien, insatsområdet Innovativa miljöer.
Referens och länk till bokkapitlet
Bellström, P., Persson, E., Magnusson, M., Pettersson, J S., Wik, M., Venemyr, G O. & Hindersson, E. (2020) Canvas som plattform för digitala krisövningar: Några första resultat från en demonstrationsövning. In: Niklas Jakobsson och Carina Vikström (ed.), Kursdesign i Canvas: Bidrag från universitetspedagogisk konferens 2019 (pp. 11-42). Karlstad: Karlstads universitet
- Länk till bokkapitlet i DiVA: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-81376
Läs mer
- Boken Kursdesign i Canvas: Bidrag från universitetspedagogisk konferens 2019, hittar du här.
- Läs mer om projektet CriseIT på projektets webbplats www.criseit.org som du hittar här.
- Mer information om CriseIT finner du också på centrum för forskning om samhällsriskers projektsida om CriseIT som du hittar här.
