Publikationer
Lindholm, A. & Lyngfelt, A. (2015). Flerspråkiga elevers tolkande läsning. I: Lundgren, B. & Damber, U. (red.). Critical literacy i svensk klassrumskontext. Umeå universitet, Nordsvenska 22.
Tengberg, Michael (inskickad). Konsten att mäta konsten att läsa. Domänbeskrivning och uppgiftsformat i det nationella provets läsförståelsedel. I Öhman, A. och Jönsson, M. (red.) Den nya litteraturdidaktiken – eller vad bör göras?
Olin-Scheller, C & Tengberg, M. & Lindholm, A. (2015). ”Lässtrategier i rörelse. Att fördjupa elevers läsförmåga”. I: Jönsson, M. & Öhman, A. (red.). Litteratur och Läsning. Lund: Studentlitteratur.
Tengberg, Michael (inskickad). Att pröva elevers läsförmåga i årskurs nio. En analys av uppgiftkonstruktioner i det nationella provet i svenska, delprov A ”Att läsa och förstå”. Utbildning & Demokrati.
Tengberg, Michael (inskickad). Konstruktion och bedömning av förmågan att läsa (och förstå) skönlitterär text. Två nedslag i det nationella provets läsförståelsedel, åk 9. Educare.
Tengberg M. & Olin-Scheller C. (under utgivning). Improving Reading and Interpretation in 7th Grade. A Comparative Study of the Effects of Two Different Models for Reading Instruction. Education Inquiry.
Tengberg, Michael & Olin-Scheller, Christina (2013). Interventionsforskning om läsning och läsundervisning. I Chrystal, J-A. & Lim Falk, M. (red.). Tionde nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning, Stockholm 18–19 oktober 2012, s. 159–168.
Tengberg, Michael (2013). Begrepp och metoder för att utveckla elevers läsförmåga. Läsning: medlemsblad för SCIRA - den svenska riksorganisationen för läsundervisning och läsforskning, no 1, 2013.
Olin-Scheller, Christina & Tengberg, Michael (2013). Att lära sig läsa mellan raderna. En komparationsstudie av två olika undervisningsmodeller. I Årheim, A., Olausson, M., Forsgren, P. & Elleström, L. (red.). Resor i tid och rum. Festskrift till Margareta Petersson. Göteborg/Stockholm: Makadam, s. 303–314.
Tengberg, Michael (2011). Litteraturläsningens och läsundervisningens mål. I Ellvin, M., Skar, G. & Tengberg, M. (red.). Svenskämnet i förändring? Perspektiv på de nya kurs- och ämnesplanerna. Svensklärarföreningens årsskrift. Stockholm: Natur & Kultur, s. 56‒67.
Michael Tengberg och Christina Olin Scheller (2013)
Improving Reading and Interpretation in Seventh Grade: A Comparative Study of the Effects of Two
Different Models for Reading Instruction
http://www.education-inquiry.net/index.php/edui/article/view/23221
Konferenser
Tengberg, M. & Olin-Scheller, C. Improving Reading and Interpretation in 7th Grade. A Comparative Study of the Effects of Two Different Models for Reading Instruction, Paperpresentation vid den nordiska konferensen The 16th Nordic Reading Conference, Reykjavik 12-14 juni 2012.v
Tengberg, M. & Olin-Scheller, C. Learning how to read between the lines. A comparative study of two teaching models, Paperpresentation vid den europeiska konferensen ECER, Cadiz, 18-21 september 2012.
Tengberg, M. & Olin-Scheller, C. Interventionsforskning om läsning och läsutveckling. Paperpresentation vid den nationella konferensen SMDI, Stockholm 18-19 oktober 2012.
Olin-Scheller, C. Teachers’ Empowerment and Effective Instruction. Bridging the gap between research and in-service training considering students’ improved reading ability, Paperpresentation vid den internationella konferensen ICSEI, Santiago, Chile 3– 6 januari 2013.
Tengberg, M. & Olin-Scheller, C. Improving Students’ Reading Comprehension through a Multiple Strategy Approach. Effects of Dialogic Strategy Instruction. Paperpresentation vid den europeiska konferensen ECER, Istanbul, 10-14 september 2013.