Läsa mellan raderna
Läsa mellan raderna - att undervisa om och utveckla avancerad läsförmåga i skolan. Projektetsyftar till att belysa effekterna av en strukturerad och på vetenskaplig grund baserad undervisning om läsning och lässtrategier.
Är det så att en undervisning som systematiskt bygger på dialog, strukturerade reflexionsuppgifter och på övning i metakognitivt tänkande ger särskilt gynnsamma förutsättningar för elevers läsutveckling? En mängd tidigare studier påvisar att en strukturerad läsundervisning, som ägnas åt att träna upp elevers medvetenhet om olika läsförståelsestrategier, kan bidra till en signifikant förstärkning av elevernas läsförståelse. Likaså finns det en rad studier som på teoretisk grund ger stöd åt att prövande och reflekterande samtal om texter kan hjälpa elever att växla mellan läsarter och fördjupa deras reception av texter.
Projektet Läsa mellan raderna bygger på en serie interventionsstudier där vi tillsammans med deltagande lärare utvecklar undervisningsuppläggen. Den modell som utvecklats hittills kallar vi för Dialogisk strategiundervisning (DSU) och den går ut på att kombinera texttolkande samtal med successiv introduktion av ett urval tidigare prövade lässtrategier samt återkommande skrivuppgifter avsedda att uppmuntra eleverna till att tänka analytiskt och tolkande om texterna som de läser.
I projektet arbetar för närvarande Christina Olin-Scheller, Michael Tengberg, Anna Lindholm, Anna Lyngfelt (Göteborgs universitet), Marie Tanner och Marie Wejrum. Under hösten kommer ytterligare 1–2 doktorander att ingå i forskargruppen