Projektbeskrivning
Läsa mellan raderna - att undervisa om och utveckla avancerad läsförmåga i skolan
Projektet Läsa mellan raderna syftar till att belysa effekterna av en strukturerad och på vetenskaplig grund baserad undervisning om läsning och lässtrategier. Mer specifikt vill vi ta reda på om det är så att en undervisning som systematiskt bygger på dialog, strukturerade reflexionsuppgifter och på övning i metakognitivt tänkande ger särskilt gynnsamma förutsättningar för elevers läsutveckling. En mängd tidigare studier påvisar att en strukturerad läsundervisning, som ägnas åt att träna upp elevers medvetenhet om olika läsförståelsestrategier, kan bidra till en signifikant förstärkning av elevernas läsförståelse. Likaså finns det en rad studier som på teoretisk grund ger stöd åt att prövande och reflekterande samtal om texter kan hjälpa elever att växla mellan läsarter och fördjupa deras reception av texter.
För att forskningsresultat av det här slaget ska kunna få betydelse för undervisningen i skolan krävs emellertid att de kan inlemmas på ett trovärdigt sätt i lärares övergripande planering. För att implementeringen ska vara hållbar i ett längre perspektiv och harmoniera med lärares uppdrag att jobba efter hela kursplanen – och inte bara mot mål som relaterar till läsförståelse – måste undervisningsuppläggen dessutom ge förutsättningar för att integrera läsande med samtal och skrivande.
Projektet Läsa mellan raderna bygger på en serie interventionsstudier där vi tillsammans med deltagande lärare utvecklar undervisningsuppläggen. Den modell som utvecklats hittills kallar vi för Dialogisk strategiundervisning (DSU) och den går ut på att kombinera texttolkande samtal med successiv introduktion av ett urval tidigare prövade lässtrategier samt återkommande skrivuppgifter avsedda att uppmuntra eleverna till att tänka analytiskt och tolkande om texterna som de läser.
Effekterna av interventionerna studeras med hjälp av läsförståelsetester, klassrumsobservationer samt lärar- och elevenkäter. I de första två studierna har vi jobbat med noveller som texttyp och fokuserat främst på resultaten av genomförandet i form av elevers läsutveckling. I den kommande studien riktar vi in oss på argumenterande texter och studerar nu också själva undervisningsprocessen.
Projektet är baserat vid Karlstads universitet. I projektet arbetar för närvarande Christina Olin-Scheller, Michael Tengberg, Anna Lindholm, Anna Lyngfelt (Göteborgs universitet), Marie Tanner och Marie Wejrum. Under hösten kommer ytterligare 1–2 doktorander att ingå i forskargruppen.