Digitalisering och besöksnäring
Länk till: Akademin för smart specialisering
Denna pilotstudie ska utgå från turistbranschen och undersöka den digitala utvecklingen samt konsumentstyrt innehåll. Syftet är att utveckla metoder och idéer som besöksnäringen kan ta del av och visa hur ett besöksmål kan berika och fördjupa upplevelsen med digitala hjälpmedel. Projektet kommer att undersöka vad som krävs för att den värmländska besöksnäringen ska kunna nå dit. I studien finns ett inbyggt kritiskt förhållningssätt. Det som digitaliseras ska ha en lokal förankring och lyckas fånga fler perspektiv än de traditionella. Ytterligare ett perspektiv är att det finns mycket information om arbete och männens tillvaro, men inte lika mycket om vardagsliv eller kvinnor och barns liv i historien. Forskarna kommer även att titta närmare på hur historien om platsens betydelse utifrån dagens verklighet kan berättas. Varför är en plats viktig även idag? . Ett av målen med studien är att lägga grunden för ett större, flerårigt projekt som vidareutvecklar resultaten.
Projektledare: Lotta Braunerhielm, lektor i kulturgeografi, Karlstads universitet lotta.braunerhielm@kau.se
Deltagande forskare: Linda Ryan Bengtsson, Geomedia, Karlstads universitet och Laila Gibson, affilierad till Institutionen för Geografi, Medier och Kommunikation, Karlstads universitet.
Finansiär: Region Värmland och Karlstads universitet inom ramen för Akademin för smart specialisering
Projektperiod: 2016-2018