Säker cykling
Cyklister är idag den mest skadedrabbade trafikantgruppen när det gäller allvarliga personskador. Nationella mål för säkrare cykling i Sverige har nyligen tagits fram. För att nå fram till dessa mål krävs även satsningar på lokal nivå. Syftet med projektet Säker cykling, som finansierades av Länsförsäkringar, var därför att ta fram en vägledning för systematiskt cykelsäkerhetsarbete i lokalsamhället.
År 2012 skadades cirka 2000 cyklister allvarligt i Sverige, och slutenvårdsdata från det senaste årtiondet visar inga tecken på en minskning. För att nå fram till de nationella målen om en minskning i antalet allvarligt skadade till följd av cykelolyckor på 25 procent krävs troligtvis konkreta säkerhetsåtgärder på lokal nivå som komplement till övergripande nationella satsningar.
Projektet
Projektet genomfördes av Centrum för Personsäkerhet i samarbete med Länsförsäkringar, Karlstads kommun och Landstinget i Värmland. Det övergripande syftet var att arbeta fram en metod för lokal faktabaserad prevention av cykelrelaterade skador i lokalsamhället. Den teoretiska utgångspunkten har varit tanken om en process, ofta beskriven som en snurra, enligt principen om ständiga förbättringar. Under projektet har större delen av processen genomförts parallellt med utformningen av metodiken för att dra lärdomar och erfarenheter som sedan införlivats i metoden. En viktig aspekt av projektet har varit att nyttiggöra lokala skadedata från bland annat trafikolycksdatabasen STRADA (Swedish Traffic Accident Data Acquisition) som underlag till utformningen av preventiva åtgärder. Som grund för vägledningens innehåll genomfördes även två förstudier:
- Kartläggning av cykelskador baserat på data från STRADA med Karlstads kommun som exempel.
- Litteraturstudie om det vetenskapliga kunskapsläget angående åtgärder för cyklisters säkerhet.
Vägledning för säker cykling
I vägledningen föreslås ett tillvägagångssätt för cykelsäkerhetsfrämjande arbete i lokalsamhället. Den behandlar en systematisk arbetsprocess från analys och nätverkande till åtgärdsförslag. Utgångspunkten är att ta tillvara faktaunderlag som ofta finns tillgängliga lokalt, i kombination med annan lokal kunskap. Genom att systematiskt studera och sammanställa uppgifter om olyckor finns möjlighet att hitta typiska olycksmönster eller farliga platser inom en avgränsad befolkning eller geografiskt område. Denna kunskap kan sedan användas vid planering av nya trafikmiljöer, som underlag för löpande trafiksäkerhetsarbete i befintliga miljöer samt vid utvärdering av satsningar syftande till ökad säkerhet.
Dokument
För vidare läsning finns samtliga projektrapporter tillgängliga nedan.
- Säker cykling - vägledning för systematiskt cykelsäkerhetsarbete i lokalsamhället (945.65 kB)
- Evidensbaserade åtgärder för cyklisters säkerhet (728.98 kB)
- Cykelolyckor i Karlstads kommun 2007-2011 (1.74 MB)
Projekttid
2013