Skola och psykisk hälsa diskuterades i Almedalen
2014-07-07Ungas psykiska hälsa och skolsituation stod i fokus när Nordens Välfärdcenter och Nordiska ministerrådet arrangerade ett seminarium med forskare, politiker och skolelever under Almedalsveckan.
Diskussionen om krisen i skolan och ungas psykiska hälsa följer oftast parallella spår utan att mötas. Det hävdade Curt Hagquist, professor i folkhälsovetenskap vid Karlstads universitet och tidigare projektledare i Kungliga Vetenskapsakademins Hälsoutskott. Vid seminariet presenterade han en kommande rapport där nordiska elevers skolsituation och psykisk hälsa jämförs. Rapporten är en del av Nordens Välfärdscenters projekt "Unga in i Norden - psykisk hälsa, arbete, utbildning".
– Sverige hamnar i topp bland de nordiska länderna när det gäller psykisk ohälsa bland unga, medan Danmark uppvisar det lägsta antalet. Finland är det land som ligger närmast Sverige. Här ökar den psykiska ohälsan framför allt bland flickor, sa Curt Hagquist.
Skolprestationer och psykisk hälsa
I sitt inledningsanförande knöt Curt Hagquist an till Kungliga Vetenskapsakademins ”State of the Science”-konferenser våren 2010.
– Svaga skolprestationer påverkar den psykiska hälsan och den psykiska hälsan påverkar skolprestationerna, därmed uppstår onda cirklar. Den kopplingen saknas när skolfrågan diskuteras i medierna och i politiken, där debatten oftast handlar om ordning och reda och kunskapskrav, sa Curt Hagquist.
Vidare menade Curt Hagquist att vad som inte lyfts fram är den växande andelen unga som drabbas av psykisk ohälsa. Som exempel nämnde han svenska Skolverkets analys över försämrade PISA-resultat där den ökande psykiska ohälsan bland eleverna saknas.
Stress och oro
Arvid Nordvall från Sveriges ungdomsråd deltog i debatten. Han går första året på gymnasiet i Gällivare och har själv upplevt hur stress och oro påverkat hans skolresultat.
– Jag har ibland funderat på att hoppa av och jag känner många elever som inte klarar av sin vardag på grund av oro och mobbing. Samtidigt har många ungdomar inte någonstans att vända sig när de mår dåligt. Det finns till exempel ingen kurator på ungdomsmottagningen i min kommun och det är långa köer till elevhälsan och barn- och ungdomspsykiatrin, sa Arvid Nordvall.
Outforskad arbetsmiljö
Lena Nilsson, docent i pedagogik vid Högskolan i Väst, forskar kring arbetsmiljö. Hon menar att arbetsmiljön i skolan är väldigt outforskad.
– En god arbetsmiljö i skolan är en förutsättning för att eleverna ska trivas och ha möjlighet att prestera. Samtidigt vet vi att den fysiska arbetsmiljön är bedrövlig och det samma gäller ofta även den pedagogiska arbetsmiljön, sa Lena Nilsson.
Annan bild
Betty Malmberg (M), ledamot i Utbildningsutskottet välkomnade Nordens Välfärdscenters arbete.
– Det bra att den ökade ohälsan bland skolelever lyfts fram, inte minst för att vi politiker får en delvis annan bild presenterad för oss av Skolverket och Socialstyrelsens rapporter. Där ges en bild av att mobbingen och utanförskapet i skolan tvärt om minskat, sa Betty Malmberg.
Fler chanser
Hon fick medhåll av Peter Johnsson (S), i Nordiska rådets svenska delegation.
– Självklart ska vi tänka lika kring ungas arbetsmiljö och äldres arbetsmiljö. Sedan är det viktigt att stärka vuxenutbildningen så att alla erbjuds fler chanser i livet, sa Peter Johnsson.