Seminarium: Barn och unga med NPF – skolgång, trygghet, stöd och samverkan i praktiken
Välkommen till ett seminarium med fokus på barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Ett tillfälle för dig som jobbar inom skola, socialtjänst och hälso- och sjukvård att ta del av aktuell forskning och perspektiv på barns skolgång, utsatthet, stödbehov och inkludering samt betydelsen av en fungerande samverkan mellan samhällsaktörer.

Hur kan vi tillsammans stärka skolgången och tryggheten för barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och hur kan samverkan mellan skola, socialtjänst och hälso- och sjukvård utvecklas för att möta barns behov på ett bättre sätt?
Den 5 december bjuder Centrum för forskning om barns och ungas psykiska hälsa och uppväxtvillkor, CBU, in till en förmiddag med fokus på aktuell forskning, och nya perspektiv. Seminariet belyser barns skolgång, utsatthet, stödbehov och inkludering, med särskilt fokus på vikten av samarbete mellan samhällsaktörer.
Seminariet riktar sig till dig som är verksam inom skola, socialtjänst och hälso- och sjukvård.
Tid och plats
5 december kl. 09.00–12.00, i sal 11D 121, Karlstads universitet.
Anmälan
Seminariet är kostnadsfritt men anmälan krävs då vi bjuder på fika. Sista dag för anmälan är 28 november.
Program
”Jag försöker bara överleva skoldagen”
Presentation av ny skolrapport från Attention
Neuroaffirmativa perspektiv i skola, hälso- och sjukvård och sociala stödinsatser
Hanna Bertilsdotter Rosqvist, professor i socialt arbete
Barn med funktionsnedsättningar och utsatthet för våld
Carolina Jernbro, docent och lektor i folkhälsovetenskap
Skolgång, utvecklingsvägar och skolerfarenheter för elever med NPF
Åsa Olsson, docent och lektor i pedagogiskt arbete och specialpedagogik
Rätt stöd i rätt tid – deltagarorienterat utforskande av samordnad utredning och insatser för unga med autism och ADHD inom barn- och ungdomspsykiatrin och socialtjänst
Evelina Landstedt, professor i socialt arbete, och Hanna Bertilsdotter Rosqvist, professor i socialt arbete
