Forskningspodden 2020
Här kan du lyssna till de forskare som var med i Forskningspodden 2020.
Podcasten görs av Karlstads universitetsbibliotek.
Forskningspodden HT 2020
Avsnitt 72: Socialt arbete i lantgårdsmiljö
Jenny Höglund undersöker i sin doktorsavhandling i socialt arbete hur anordnare/handledare och deltagare uppfattar möjligheten att vistas på en lantgård som en del av rehabilitering.
Avsnitt 71: Värdering vid upprättande av kontrollbalansräkning
Sebastian Lindroos-Moll undersöker i sin doktorsavhandling i civilrätt, reglerna för hur bolagens tillgångar ska värderas vid kontrollbalansräkningar.
Avsnitt 70: Förbättrad pappersframställning
Björn Sjöstrand, doktor i kemiteknik, berättar om sina experiment med att förbättra vakuum-avvattningen, en metod för avvattning som används på många pappersmaskiner runtom i världen. Dessutom får vi lära oss mer om de spännande försöken med att förändra egenskaperna hos cellulosan, vilka kan resultera i att både pengar och miljö sparas.
Vårterminen 2020
Avsnitt 69: Historieundervisning i mångkulturella klassrum
Vilket innehåll kännetecknar historieundervisningen i klasser där samtliga eleverna har sin bakgrund i icke- europeiska länder? Hur ser innehållet ut i historieundervisningen i klasser där tvärtom alla eleverna har sin bakgrund i Sverige? Detta är de frågor Kenneth Sandelin ställer i sin licentiatuppsats i historia.
I sin forskning har Kenneth intervjuat högstadielärare om hur det går till när undervisningsinnehållet tar form. Ett av resultaten är att elevernas bakgrund visar sig ha stor betydelse. I klasser där många elever har en bakgrund utanför Sverige, tar undervisningen en annan form jämfört med klasser där de flesta har sin bakgrund i Sverige. I vårt samtal berättar Kenneth mer om detta och andra resultat av sin studie.
Kenneth Sandelins licentiatuppsats kan laddas ner från DiVA: Historieundervisning i mångkulturella klassrum på grundskolans högstadium: En analys av lärares narrationer utifrån deras tal om sin historieundervisning
Lyssna på Kenneth Sandelin
Avsnitt 68: The human side of idea screening
For businesses to stay competitive and survive, it is vital for them to take good care of ideas aiming at evolving the enterprise. However, assessing and evaluating new ideas, idea screening, can take time and resources. It often acts as a bottle neck during the innovation process.
Thus far, research on idea screening, has focused more on the technical and procedural aspects, leaving the human side of the process aside. For this reason, in his research Alexandre Sukhov, Ph.D. in Business Administration, has taken the perspective of the individuals involved as evaluators of ideas.
By investigating more than 1,300 idea screening cases performed by 245 people, he has come to the conclusion that there is more to the process than mere screening. In fact, evaluators are co-constructing the very ideas they are set to screen. In our interview, Alexandre explains what this means for our understanding of the innovation process, and how his results can help businesses improve their innovation processes . Alexandre Sukhov’s doctoral thesis can be downloaded from DiVA: The Human Side of Idea Screening
Lyssna på Alexandre Sukhov
Avsnitt 67: Stresshantering med sjuksköterskestudenter
Stress är ett vanligt problem för högskolestudenter. Statistik från den nationella folkhälsoenkäten (2018) visar att studenter upplever större stress än den yrkesverksamma befolkningen som helhet. Går det att komma tillrätta med detta genom insatser i utbildningen? Detta undersöker psykologiforskaren Ulrik Terp i sin forskning. Han har utformat en stresshanteringsintervention som han genomfört med sjuksköterskestudenter. Under tio veckors tid har han träffat studenterna och genomfört övningar i syfte att förebygga och minska deras stress. I vårt samtal berättar Ulrik mer om hur interventionen gått till, och om resultaten av den.
Ulrik Terps doktorsavhandling i psykologi kan hämtas från DiVA: Cognitive Behavioral Stress Management Training for Nursing Students
Lyssna på Ulrik Terp
Avsnitt 66: Historia på högstadiet
Hur använder elever skolans historieundervisning för att utveckla sitt historiemedvetande? Detta är en av de centrala frågorna som Hans Olofsson ställer i sin doktorsavhandling Historia på högstadiet: Historiekulturella yttringar i och utanför ett klassrum i Sverige hösten 2009.
I sin forskning följde Hans historieundervisningen i en åk 9-klass. De 16 lektionstillfällen som undersöktes hade fokus på 1900-talshistoria, i synnerhet första världskriget och mellankrigstiden. I vårt samtal berättar Hans om hur sammansatta historieämnets lärprocesser är. Den undervisningsberättelse som tog form i klassrummet berodde inte bara på samspelet mellan lärare, elever och ämnet. I hög grad formades den också av föreställningar om förr, nu och framtid utanför klassrumsdörren. Genom detta komplexa sampel kunde undervisningen, trots att den inte handlade om svensk historia, tolkas som en för eleverna viktig del av den samhälleliga historiekulturen i Sverige.
Lyssna på Hans Olofsson
Avsnitt 65: Improving organic solar cell technology
Solar energy is a renewable energy source much needed as the global energy demand and the speed of climate change increase. Solar energy can be converted to electric energy by means of organic photovoltaics (OPV). This is a technology that uses organic molecules, such as polymers, to absorb sunlight and generate electricity. While OPV devices have become more efficient, one problem is that their operational lifetime is still short. One reason for this, is that the polymer and fullerene materials used in OPV:s degrades when it is exposed to light and air.
This problem is addressed in Vanja Blazinic’s research in physics. In our conversation, he explains how his research contributes to a better practical understanding of material degradation in OPV devices. This is much needed for this technology to contribute to a brighter future.
Vanja Blazinic’s doctoral thesis in physics can be downloaded from DiVA: Probing the effects of photodegradation of acceptor materials in polymer solar cells: bulk, surface, and molecular level
Lyssna på Vanja Blazinic