Skapa och hantera kontaktsida
En kontaktsida är en automatisk sida som listar medarbetare vid Karlstads universitet. Listningen skapar du som redaktör genom att antingen ange en organisation eller att lägga in medarbetare var och en för sig. Uppgifterna hämtas därefter automatiskt från personalkatalogen. Använd alltid den här innehållstypen för att lista medarbetare - den automatiska kopplingen till personalkatalogen är ett sätt att säkra innehållet på kau.se.
Gå till fliken Innehåll → Lägg till innehåll → Kontaktsida.
Fält på sidan
En kontaktsidas huvudsakliga innehåll är en lista över medarbetare. Det går därför inte lägga bilder och text i högerspalten på sidan. Däremot är det möjligt att skriva en kort förklaring till sidans innehåll i brödtextfältet på sidan, texten hamnar ovanför själva listan.
Lista personal efter organisation
Den här typen av listning ska användas av alla ämnen och centrumgrupperingar. Börja med att döpa din sida och placera den i menyn.
Gå sedan till rubriken Organisation i redigeringsläge på sidan, klicka på Select organization och välj den organisation du vill lista. Om det är några uppgifter du vill dölja på sidan - exempelvis e-post, telefonnummer eller rumsnummer - så bocka för dessa i kryssrutorna. Uppgifterna du väljer att dölja gäller för samtliga medarbetare i organisationen, det går inte att dölja uppgifter om enskilda medarbetare. Om organisationen inte har några underliggande enheter är du sedan klar - spara sidan och en lista över alla medarbetare inom organisation kommer synas i visningsläget. Ordningen är alfabetisk och går inte att ändra.
Om organisation har underliggande enheter så måste dessa läggas in var och en för sig. När du har lagt in den "översta" organisationen och är färdig med den så klicka på knappen Lägg till ytterligare alternativ som ligger direkt under. Gör på samma vis för alla underliggande enheter. Spara därefter sidan. Medarbetarna kommer att visas i bokstavsordning inom respektive enhet.
Manuellt skapad listning
För listningar av personal vars grupp inte finns i personalkatalogen är det möjligt att lägga in medarbetare var och en för sig. Den här typen av listning ska användas med försiktighet då den kräver ett aktivt underhåll från dig som redaktör. Användningsområden kan vara att lista personer kopplade till exempelvis ett kort tillfälligt projekt.
Döp din sida och placera den i menyn. Gå sedan till rubriken Personal på sidan. I det tomma fältet börjar du skriva in namnet på den första personen i din lista, klicka när hela namnet dyker upp. Välj i bockrutorna nedanför namnet om det är någon uppgift du eventuellt vill dölja på sidan. För att lägga in nästa person i listan klicka på knappen "Lägg till ytterligare alternativ" och upprepa föregående steg. Gör detta tills du lagt in alla personer som ska synas på sidan.
I redigeringsläget finns det i vänsterkanten vid varje person ett litet grått kors. Genom att dra i detta kan du ändra ordningen på personerna i listan. Spara sidan när du är nöjd med ordningen.
Layout: lista eller rutnät
Det finns två olika visningslägen för kontaktsidor: lista eller rutnät. Du kan byta layout genom att bocka för önskat alternativ under rubriken Layout.
Ovan, layoutalternativet lista. Nedan, layoutalternativet rutnät.