Om universitetets webbplats
Webben är idag en av våra viktigaste kommunikationskanaler. Våra webbplatser kommunicerar vårt varumärke och ger en bild av universitetet, våra verksamheter och värdet av att studera och arbeta här.

Vi vill ge ett enhetligt, seriöst och professionellt intryck. En samlad bild av universitetet stärker vår konkurrenskraft och gör våra budskap trovärdiga. Som myndighet är det viktigt att välkomna alla besökare och därför ska vi hålla en enhetlig och hög nivå på webben när det gäller tillgänglighet även för personer med funktionsnedsättning.
Våra webbplatser har varje dag flera tusen besök av presumtiva studenter, nuvarande studenter, alumner, samverkanspartners, journalister, forskningskollegor och anställda på universitetet.
Hur har vi tänkt?
Karlstads universitets externa webbplats kau.se och verksamheternas lokala webbplatser syftar främst till att:
- Förse olika målgrupper med den information de behöver
- Rekrytera studenter, forskare, lärare och övrig personal
- Stärka Karlstads universitets varumärke
- Stärka vårt samarbete med omvärlden
Målet är en attraktiv, enhetlig, lättnavigerad och överskådlig webbplats med nöjda och återkommande besökare både nationellt och internationellt. Webbplatsen ska spegla professionalitet och bidra till att sprida en positiv bild av Karlstads universitet. En viktig del är att målgruppsanpassa informationen. Alla webbsidor som innehåller domännamnet kau.se ska följa de grafiska och innehållsmässiga riktlinjer som finns i webbpolicyn.
Målgrupper
De viktigaste målgrupperna för Karlstads universitets externa webbplatser är, utan inbördes rangordning:
- Studenter
- Presumtiva anställda
- Samarbetspartners
- Forskare och kollegor på andra lärosäten i Sverige och internationellt
- Alumner
- Allmänheten
- Nyhetsmedia och bransch/fackmedia
- Tjänstemän inom utbildningssektorn (regering, departement och högskolerelaterade myndigheter)
