Språkguide för kau.se
Redaktörens roll
Som webbredaktör och skribent på kau.se är din roll att hjälpa besökaren till relevant information och rätt sidor. Texterna ska därför vara korta, väldisponerade och innehålla nyckelbegrepp. Innan du börjar skriva, tänk igenom följande:
- Vem skriver jag för?
- Vad vill jag uppnå med texten?
- Vad är viktigt? Vad kan tas bort? Rangordna innehållet och behåll bara det viktigaste.
Logisk disposition som underlättar för besökaren
- Skriv det viktigaste först.
- Använd ingress om möjligt. Ingressen underlättar förståelsen och ska kort sammanfatta innehållet på sidan. Det är oftast ingressen som plockas upp av sökmotorerna i förhandsvisningen, så se till att få med ord som beskriver sidans innehåll.
- Tänk ut en bra rubrik. Rubriker är viktiga för sökmotorer, läsbarhet och förståelse av innehållet. Huvudrubriken på sidan ska ha tydliga kopplingar till textinnehållet i menylänken som leder till sidan. Huvudrubriken ska vara innehållsrik och berätta vad sidan handlar om. Undvik enordsrubriker.
- Slösa med mellan- och underrubriker – sidan blir mer lättläst då.
- Låt mellanrubriker sammanfatta styckenas innehåll och locka till läsning.
- Rätt disposition: Huvudrubrik (h1) Underrubrik (h2) Styckesrubrik (h3)
- Använd förformatterade punktlistor för uppräkningar.
- Länkar hjälper ögat (och sökmotorer). Skriv en innehållsrik länktext, typ "Så arbetar vi för bättre arbetsmiljö". Använd inte: "Klicka här", "Läs mer". Länkar läggs inte i brödtexten utan lyfts ut som egen punkt:
- Betona med fet stil. Undvik längre text i kursiv. Aldrig understrykning.
- Långa textdokument bör delas upp i undersidor.
Praktiska språkregler för kau.se
- Använd alltid du-tilltal – besökaren är en person.
- Behandla en tankegång per stycke.
- Utgå alltid från besökaren och inte organisationen. En extern besökare är inte alltid bekant med vår interna organisation – undvik därför att hänvisa till exempelvis en avdelning, fakultet eller ämne utan länka direkt till rätt kontaktperson.
- Undvik helt formuleringar som ”Se kontaktuppgifter i högerspalt”. Prepositionerna stämmer inte om sidan läses i mobilen eller genom talsyntes.
Använd gärna bilder
- Beskrivande, men kortfattad, alternativtext är obligatorisk.
- Använd bara bilder som du har rättighet att publicera.
- Om du är tveksam eller saknar bild – använd någon av universitets centrala profilbilder.