Rektorsdialog
Här finner du presentationer på de medverkande.
Lena Gumaelius är sedan mars 2019 prorektor på Mälardalens högskola. I sitt uppdrag har Lena fokus på utbildningsfrågor, ett intresse som sedan länge legat Lena varmt om hjärtat. Lena började sin karriär som kemiingenjör och blev senare doktor i Bioteknik. Efter några år som forskare och chef för Vetenskapens Hus i Stockholm, fick hon i uppdrag att bygga upp forskningsverksamheten kring Lärande på KTH. I samband med detta bytte Lena forskningsinriktning och är numer docent inom ingenjörsutbildningens didaktik med inriktning mot breddad rekrytering.
”Ingenjörer behövs till så mycket. I Mälardalen blomstrar en industri där ingenjörer behövs för att skapa en hållbar framtid. Varje intresserad student behövs, så aktiviteter som kan attrahera flera till ingenjörsyrket är viktiga. Jag brinner för att utveckla lärmiljön på mitt och andra lärosäten så att våra studenter känner sig delaktiga och förstår att de kan göra skillnad.”
Mia Knutson Wedel är rektor för Sveriges Lantbruksuniversitet sedan juni 2019 och innan dess var hon vicerektor på Chalmers tekniska högskola med ansvar för utbildning och livslångt lärande. Hon är biträdande professor i konstruktionsmaterial.
”Ingenjörerna behövs för utveckling mot ett mer hållbart samhälle. För att uppnå de globala hållbarhetsmålen, som sinsemellan innehåller målkonflikter, krävs mer systemförståelse som jag till min glädje noterat att fler av utbildningarna betonar. Vi behöver också ta tillvara på de möjligheter digitaliseringen ger, och det finns behov av ingenjörer med djupa kunskaper om brukande och bevarande av våra biologiska resurser. För att lyckas tror jag att utbildningarna behöver vara i ständig förändring, att man fokuserar på integration så att utvecklande av ingenjörskompetenser sker på ett sätt som samtidigt stärker lärandet av grundläggande kunskap och att vi behöver skapa mer flexibilitet, valfrihet och möjligheter för livslångt lärande för att möta en allt snabbare förändring i samhälle. Jag tror också att en sådan utveckling skulle attrahera en något bredare grupp sökande än idag.”
Johan Sterte är rektor för Karlstads universitet sedan september 2017. Han är professor i kemisk teknologi, har en civilingenjörsexamen i kemiteknik, och en teknologie doktorsexamen i teknisk kemi, båda från Chalmers. Johan har tidigare varit rektor för Luleå tekniska universitet (2009-2017) och för Växjö universitet (2003-2009). Dessförinnan arbetade han som professor vid LTU under en tioårsperiod och var under denna bland annat programansvarig för civilingenjörsutbildningen i kemiteknik.
”Sverige är byggt av ingenjörer. Basen för vårt välstånd är en framgångsrik teknikindustri. Det är därför helt avgörande att vi har konkurrenskraftiga ingenjörsutbildningar, förankrade i aktuell forskning och genomförda i samarbete med arbetslivet. Utbildningar som attraherar duktiga studenter och lägger en god grund för deras karriär.”
Johan Tysk, vicerektor för teknik och naturvetenskap vid Uppsala universitet och professor i matematik med en doktorsgrad från UCLA. Johan har just avslutat en två-årig period som president för Nordtek, en sammanslutning av universitet och högskolor i Norden och Baltikum med omfattande teknisk utbildning.
”Allt högre krav och förväntningar ställs på våra ingenjörer: djup teknisk kompetens och breda ämneskunskaper, förståelse för samhälleliga konsekvenser av teknisk utveckling och samtidigt en förmåga att verka som entreprenör. Den snabba omställningen från fossila bränslen är en sådan förändring med stora konsekvenser i hela samhället. Globaliseringen ökar konkurrensen men också möjligheterna för våra ingenjörer. Den allt snabbare tekniska utvecklingen ökar samtidigt behovet av ett livslångt lärande. Mycket finns att diskutera för att vi bäst ska kunna utbilda framtidens ingenjörer!”