Keynotes
Här presenteras talarna på konferensen.
Edward Crawley is the Ford Professor of Engineering, and a Professor of Aeronautics and Astronautics at MIT. His research focuses on the architecture, design, and decision support and optimization in complex technical systems subject to economic and stakeholder constraints. He is a Fellow of the American Institute of Aeronautics and Astronautics, the Royal Aeronautical Society (UK) and the International Academy of Astronautics. He is a member of the US National Academy of Engineering and of national academies of Sweden (IVA), the UK, China and Russia. Crawley has been awarded two honorary doctorates - one of them from Chalmers. He was the co-founder of the international CDIO Initiative.
Maria Berge är universitetslektor och docent vid Institutionen för Naturvetenskapernas och matematikens didaktik vid Umeå universitet. Hon har en examen från Teknisk fysik på Chalmers och disputerade 2011 i ingenjörsutbildningsvetenskap. Efter det har hon lett och varit delaktig i flera forskningsprojekt med fokus på den svenska ingenjörsidentiteten (VR-UVK).
Kan du bygga din egen garageport?
Genus och klass i ingenjörsutbildningar
Ingenjörer är oumbärliga i vårt samhälle och det behövs ständigt nyutbildade sådana. För att undvika snedrekrytering till högskolorna har det gjorts försök att locka kvinnor till ingenjörsutbildningar. Detta fokus är kortsiktigt, eftersom själva utbildningarna sällan förändras och kön endast är en av många faktorer som påverkar sökandet. I min presentation kommer jag att problematisera ingenjörens väg från rekrytering till examination utifrån samverkande faktorer som genus och klass.
Ulrika Lundqvist är biträdande professor vid avdelningen Fysisk resursteori på institutionen Rymd-, geo- och miljövetenskap på Chalmers tekniska högskola. Hennes doktorsavhandling från år 2000 är om kriterier och indikatorer för en hållbar utveckling. Redan tidigt i den fortsatta akademiska karriären började Ulrika intressera sig för lärande för hållbar utveckling och har i det arbetet särskilt bidragit till frågor om kvalitet i utbildningen och förändringsarbete för integrering av hållbar utveckling i programplaner och kurser. Ulrika har även arbetat med pedagogiskt stöd och med integrering av etik i utbildningsprogram. Ulrika är sedan 2018 med i grundutbildningens ledningsgrupp på Chalmers och har där ett uppdrag som områdesledare för livslångt akademiskt lärande samt hållbar utveckling inom grundutbildningen.
Anders Rosén arbetar på KTH och delar där sin tid mellan att vara lektor vid institutionen för teknisk mekanik, pedagogisk utvecklare vid institutionen för lärande, och vice föreståndare för Global Development Hub. Bedriver forskning om fartygs dynamik, säkerhet, och design, undervisar ingenjörsstudenter om snabba båtar, och har byggt upp och varit programansvarig för två masterprogram. Utvecklar metoder och ramverk för att stödja integrering av hållbar utbildning i ingenjörsutbildningar och har en ledande roll i att uppdatera ingenjörsutbildningsramverket CDIO med avseende på hållbar utveckling. Är kursansvarig och lärare i flera av KTH’s högskolepedagogiska kurser om hållbar utveckling och utbildningsledarskap. Utvecklar och stödjer implementering av utmaningsdriven utbildning på KTH och på Global Development Hub’s afrikanska partneruniversitet.