Välkommen till turismvetenskap
Är du nyfiken på turism- och besöksnäringen? Vill du jobba i en av de snabbaste växande näringsgrenarna såväl i Sverige som i övriga världen? Då är turismutbildningen vid Karlstads universitet något för dig!
Det ökade intresset för resande ställer allt större krav på besöksnäringen. Resmål och destinationer måste ständigt utvecklas och planeras. De måste också allt mer ta hänsyn till både besökare, miljö och lokalbefolkning. Samtidigt förändras vårt sätt att uppleva och kommunicera vårt resande genom sociala medier, appar och mobila tekniklösningar. Därför krävs högutbildad kompetens som kan utveckla framtidens turismnäring.
Vid Karlstads universitet kan du läsa Turismprogrammet och ta ut en filosofie kandidatexamen i Turismvetenskap (180hp). Du kan även läsa Turismvetenskap som fristående kurser motsvarande 90hp.
TURISMPROGRAMMET
Turismprogrammet som ges vid Handelshögskolan på Karlstads universitet har en tydlig inriktning mot samhällsplanering och kommunikation. Utbildningen fokuserar på viktiga frågor som: Hur kan vi planera och kommunicera hållbara resmål och företag? Hur kan vi utveckla och anpassa turismen och samtidigt ta hänsyn till miljö, besökare och de människor som bor på platsen? Hur kan resmål marknadsföras och kommuniceras genom nya medier och med ny teknik? Turismprogrammet ger dig förutsättningar för en karriär inom turism bland annat genom kurser i samhällsplanering, kommunikation och nya medier, marknadsföring och projektledning.
I programmet ingår kurser som har sin kärna i kulturgeografi, medie- och kommunikationsvetenskap samt företagsekonomi. Kurserna i programmet berör områden som planering, lokal och regional utveckling, event management, kommunikation, marknadsföring, företagsutveckling och projektledning. Under en fri termin ges du som student möjlighet att till exempel studera utomlands eller göra praktik inom turismnäringen. Programmets sista termin avslutas med en fördjupning i ämnet turismvetenskap där studenterna skriver ett examensarbete med inriktning mot planering eller kommunikation.