Resultat
Arbetet med att öka intresset och ändra attityden till naturvetenskap och teknik kräver uthållighet och långsiktighet. Det gäller att vara systematisk och ha en serie med många olika aktiviteter som länkar i varandra och som spänner över flera områden och målgrupper. Teknikerjakten rymmer därför många olika aktiviteter och delprojekt.

I en utvärdering av projektet framkom det att sedan projektet startade och fram till 2011 hade antalet studenter vid Karlstads universitets utbildningar inom naturvetenskap och teknik (NT) under dessa år ökat med 97 procent. Under åren 2006–2014 var ökningen 127 procent, med den största ökningen inom civilingenjörsutbildningarna. När det gäller antalet sökande till NT-utbildningarna vid Karlstads universitet ligger siffrorna under de senaste åren (2015–2019) också relativt stabilt med små skillnader som kan bero på demografi när det gäller de tekniska programmen, men med en årlig ökning till de naturvetenskapliga programmen.
När det gäller elever vid gymnasieskolans NT-utbildningar i Karlstad mellan 2014– 2019 finns en viss variation, med en kraftig ökning 2015–2016 för att sedan sjunka något kommande år och sedan stiga igen. Totalt läste dock 25,7 procent av gymnasieskolans årskurs-ett elever ett NT-program i Karlstad hösten 2018. Vilket kan jämföras med riket som helhet där cirka 21,0 procent hade valt NT enligt Skolverkets statistik.
En mer utförlig utvärdering av Teknikerjaktens arbete under de första 15 åren med projektet finns här.
