Pågående forskningsprojekt
”Läsläxa för flerspråkiga elever”
(Anna Lindholm, Birgitta Ljung Egeland, Susanne Duek, Maria Dahlberg). Projektet är internfinansierat genom CSL (2019-2020).
Projektet handlar om hur lärare arbetar med läsläxor i språkligt heterogena klasser. Dessutom studeras föräldrasamverkan och vilken roll föräldrar till flerspråkiga elever ges i arbetet med läsläxor.
”Att lyssna till lärares röster: Flerspråkighet och inkluderande undervisning över gränser”
(Pernilla Olsson, projektledare: Andrea Schalley). Projektet bedrivs inom CSL (2017-2020).
Projektet är en transnationell jämförande studie som undersöker lärares attityder, uppfattningar och kunskap (ABK) om flerspråkighet. Därtill studeras underliggande faktorer som kan komma att påverka lärarnas ABK. Forskare från 12 länder deltar (Australien, Kroatien, Cypern, Finland, Frankrike, Tyskland, Israel, Holland, Norge, Nya Zealand, Sverige, och Storbritannien). I Sverige samarbetar Karlstads universitet, Stockholms universitet, Linnéuniversitetet och Högskolan i Dalarna, samt med verksamma lärare.
”Migration och kraftfull kunskap”.
(Lise Iversen Kulbrandstad, Anna Lindholm, Birgitta Ljung Egeland och Stina Lindgren)
Projektet drivs inom forskargruppen ROSE och syftet är att utveckla modeller för undervisning om språk och migration, med särskilt fokus på mellanstadiet.
”Grundläggande litteracitetsundervisning inom sfi”
(Birgitta Ljung Egeland tillsammans med Åsa Wedin, Jenny Rosén, Annika Norlund Shaswar; finansierat av Skolforskningsinstitutet och leds av Åsa Wedin, Högskolan Dalarna.
Projektet handlar om att utveckla tidig läs- och skrivundervisning inom sfi för elever med kort eller ingen skolbakgrund. Projektet är ett samarbete mellan Högskolan Dalarna, Stockholms universitet och Umeå universitet.
"Undervisningskvalitet i språkligt heterogena klassrum"
Medverkande lärosäten: Karlstads Universitet, Oslo universitet, Helsingfors universitet, Syddansk universitet, University College Lillebælt, Akureyri University och University of Iceland (2018-2022).
Karlstads universitet och CSL medverkar i ett nordiskt Centre of Excellence med finansiering från NordForsk. Centret heter Quality in Nordic Teaching (QUINT) och bedriver forskning om undervisningskvalitet i nordiska klassrum. Lindholm ingår i en grupp som heter Quality in Culturally Diversed Classrooms (QuiCC) och som har ett särskilt fokus på flerspråkighetsfrågor.