KauID och nätverksåtkomst
Riktlinjerna för studenters KauID och nätverksåtkomst innehåller instruktioner för vad en student vid Karlstads universitet behöver tänka på i hanteringen av sitt konto för inloggning KauID, samt även instruktioner och riktlinjer vid användning av universitetets nätverksinfrastruktur.
Definitioner
IT-tjänst: En IT-tjänst är ett system eller funktion som är tillgänglig för mottagaren att nyttja, några exempel på IT-tjänster: e-post, enkätverktyg och tjänster för videomöten. Även sociala medier är exempel på IT-tjänster.
Nätverksinfrastruktur: hårdvara och mjukvaruresurser i ett helt nätverk som möjliggör nätverksanslutning, som till exempel trådlös nätverksanslutning.
Obehöriga: de personer (till exempel dina barn, partner eller klasskompisar) som inte ska ha tillgång till informationen.
KauID
Alla studenter som sökt och antagits till studier vid Karlstads universitet kan skaffa ett KauID. Ladok används som källsystem för att avgöra om en student har rätt att aktivera ett KauID och för hur länge det ska vara giltigt.
Användarnamnet för KauID har som huvudregel formen ffffeeeexxx där ffff och eeee är de fyra första bokstäverna i för- respektive efternamn för det namn som finns registrerat på dig i Ladok. xxx är ett löpnummer som används för att undvika dubbletter. Avvikelser kan förekomma om exempelvis delar av namnet är kortare än fyra bokstäver.
KauID är din inloggning till Karlstads universitetets IT-system. Som ny student behöver du först aktivera ditt KauID. Du kan läsa mer om KauID och hur du aktiverar det på:
Ditt KauID är personligt och får endast användas av dig personligen. Det innebär att lösenordet inte får lämnas ut till någon annan person och du ska absolut inte lämna ut det via e-post, telefon eller på något annat sätt. Var också vaksam så att ingen kan se när du skriver in ditt lösenord. Misstänker du att någon annan än du själv har kännedom om ditt lösenord ska du omedelbart byta det, och rapportera detta som en säkerhetsincident (se avsnitt nedan). Du kan byta ditt lösenord på konto.kau.se. Tips på hur du väljer ett bra lösenord finner du längre ner på den här sidan.
Efter avslutade studier, 18 månader efter sista kurstillfällets slutdatum, inaktiveras ditt KauID och därmed har du inte längre tillgång till universitetets IT-tjänster. När konto stängs kommer även samtliga filer som till exempel lagars på din hemkatalog och e-postkonto med tillhörande e-postmeddelanden att raderas. Om du återupptar dina studier kan ditt KauID återaktiveras med samma användarnamn.
Du som har behov av åtkomst till dina studieresultat efter att ditt KauID stängts kan få det med nationella studentidentiteten eduid.se.
Tips på att välja bra lösenord
Lösenordet är det som används för att skydda din information på IT-tjänster och datorer, så att angripare och obehöriga inte kan läsa eller förstöra din information. Därför är det viktigt att du skapar ett starkt lösenord som gör det svårt för angripare och obehöriga att komma åt din information. Nedan följer några råd som är baserade på Internetstiftelsens råd på hur du skapar ett bra lösenord:
Ett unikt lösenord för varje IT-tjänst
Världens bästa lösenord kan bli världens sämsta om du använder det till allt. Läcker lösenordet till en IT-tjänst har den som vill göra intrång plötsligt tillgång till alla dina tjänster. Se därför till att ha olika lösenord för olika IT-tjänster, och använd aldrig samma lösenord på ditt KauID som du har eller har haft på externa IT-tjänster (som exempelvis Google, Spotify eller Netflix). Du ska inte heller återanvända samma lösenord som du har haft tidigare, till exempel på föregående skolor.
Använd ovanliga och opersonliga lösenord
Glöm Sommarlov2023 eller Swifties4Ever. Ett starkt lösenord är ovanligt och innehåller ingenting som kan kopplas till dig som person.
Tänk långt när det gäller lösenord
Ju längre ett lösenord är desto svårare är det att knäcka, ett lösenord ska ha minst 10 tecken. Genom att tänka i fraser blir lösenordet lättare att komma ihåg än ett gäng bokstäver och siffror huller om buller. Med fyra slumpmässigt valda ord kommer du långt.
För mer tips och information om att skapa bra lösenord, se internetstiftelsens webb:
Rapportera säkerhetsincidenter skyndsamt
För Karlstads universitet är det viktigt att alla typer av säkerhetsincidenter skyndsamt rapporteras. Kännedomen om säkerhetsincidenter ger universitet möjlighet att åtgärda uppkomna problem innan situationen förvärras. Säkerhetsincidenter rapporteras till studentsupport@kau.se eller 054 - 700 16 95.
Några exempel på säkerhetsincidenter som ska rapporteras:
• Kapat eller misstanke om kapat av KauID
• Obehöriga har fått tillgång till av KauID
• Upptäckt av datorvirus på universitets datorer (inte din privata)
• Borttappat Kau-kort
Trådlöst nätverk – Eduroam
För att koppla upp dig på universitetets trådlösa nätverk följer du instruktionerna som finns på kau.se:
Logganalys
Vid anslutning till Karlstads universitets datornätverk, loggas och analyseras all nätverkstrafik. Uppgifter som lagras är bland annat användarnamn samt IP-adresser. Detta görs för att säkerställa att samtliga tjänster uppfyller ställda krav avseende lagar och förordningar samt prestanda och säkerhet.
Missbruk av Karlstads universitets nätverksinfrastruktur och IT-tjänster
Karlstads universitets nätverksinfrastruktur och IT-tjänster är främst avsedda för utbildning och forskning inom universitet.
Missbruk av Karlstads universitets nätverksinfrastruktur, IT-utrustning och IT-tjänster är inte tillåten och kan medföra disciplinära påföljder eller andra åtgärder. Några exempel på missbruk är:
• utskick av reklam för egen eller annans verksamhet,
• fildelning i strid med copyrightlagstiftning,
• generering av kryptovaluta,
• utföra trakasserier, eller
• på annat sätt störa verksamhet vid Karlstads universitet.
Nekad tillgång till Karlstads universitets nätverksinfrastruktur
Privat utrustning (exempelvis datorer och surfplattor) som negativt påverkar Karlstads universitet eller externa organisationer kan nekas tillgång till universitets nätverksinfrastruktur. Exempel på negativ påverkan är (men inte begränsat till):
• datorn har skadlig kod (till exempel datorvirus),
• datorn har felkonfigurerade nätverksinställningar,
• datorn har trasig hårdvara (till exempel trasigt nätverkskort), eller
• datorn har programvara som stör nätverk eller IT-tjänster.
I händelse av att din utrustning nekas tillgång till universitetets nätverksinfrastruktur informeras du om orsaken och vad du behöver vidta för åtgärder för att åtkomsten för utrustningen ska återupprättas. I händelse av att det sker får du ett e-postmeddelande till den e-postadress som är registrerad i Ladok. E-postmeddelandet innehåller information om varför din utrustning har nekats tillgång till universitetets nätverksinfrastruktur samt vad du behöver vidta för åtgärder för att återfå din nätverksanslutning. Har du frågor kan du svara på det e-postmeddelandet, samt även återkoppla när föreslagna åtgärder är vidtagna. Efter kontroll att åtgärderna är utförda återställs tillgången till nätverksinfrastrukturen.
Kontaktuppgifter till support för studenter: