Håkan Eilard
Håkan Eilard är universitetsadjunkt i pedagogiskt arbete, utbildningsledare inom rektorsutbildningen och forskar om hur inspektion används för den nationella styrningen av skolan.
I min planerade forskning intresserar jag mig för hur inspektion används för den nationella styrningen av skolan. Bakgrunden till mitt intresse är det utrymme som inspektion, tillsyn och kontroll har i den managementtrend som har kommit att dominera styrningen av offentlig verksamhet de senaste dryga 25 åren. Samlingsbegreppet New Public Management är ett sätt att etikettera den styrformen, där målstyrning, avreglering, decentralisering samt användning av marknadsmekanismer som konkurrens mellan utförare och valfrihet för medborgarna, är viktiga inslag.
Hur har inspektion som fenomen träffat skolan? Vad gör inspektion med skolan? Hur går inspektion till? Vilka effekter får inspektion för skolan som organisation och som pedagogisk verksamhet? Lyckas staten med sina styrningsavsikter vid användning av inspektion? Det är exempel på frågor som jag vill belysa.
Det är väldigt intressant och stimulerande att få ägna sig åt denna uppgift, efter att själv ha jobbat i drygt 20 år med styrning av skolväsendet och ledning av skolverksamhet; som undervisnings- råd, inspektör och skolutvecklare på Skolverket och Myndigheten för skolutveckling, som rektor i grundskola, som förvaltningstjänsteman på kommunal skolförvaltning, som enhetschef på Skolinspektionen, och nu – på senare tid – som rektorsutbildare på Karlstads universitet.
/Håkan Eilard