Vår utbildningssyn
På Karlstads universitet integrerar vi ledarskap med verksamhetsutveckling. Vi sammanfattar vår utbildningssyn i fyra punkter.
Kärnverksamheten i fokus för ledarskapet
Genomgående i utbildningarnas innehåll och arbetsformer har vi barnens och elevernas lärande, utveckling och undervisningens kvalitet i fokus.
Professionalisering av ledarrollen
Utbildningarna bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet med en tydlig inriktning på utveckling av ledares förhållningssätt, färdigheter, arbetsmetoder och verktyg för utveckling och lärande, vilket även bidrar till en professionalisering av ledarrollen.
Utbildningsprocessen - ett stöd i ledarskapet
Utbildningarna är befattningsutbildningar på avancerad akademisk nivå där rektors och förskolerektors roll genomsyrar hela utbildningen. För oss innebär det att vi genom ett processinriktat och erfarenhetsbaserat lärande skapar helhet och kontinuitet i utbildningen och får den att utgöra ett gott stöd i ledarskapet i skolverksamheten även under utbildningen.
Våra deltagare - en avgörande resurs
Vi ser gruppen av deltagare som en avgörande resurs i utbildningen vilket innebär att vi både i praktiska och teoretiska moment arbetar på ett sätt som gör att skolledarna kan tillägna sig gedigna kunskaper om just grupprocesser och kollegialt lärande. Vi utvecklar arbetsformer för att kunna formulera den beprövade erfarenheten.