Forskningsprogram
Utgångspunkten för forskningen är att frågor om en social, ekonomisk och miljömässigt hållbar samhällsutveckling behöver ställas i relation till undervisning och lärande. De komplexa globala frågor som forskarna i Rose uppmärksammar är ämnesöverskridande och aktualiserar skilda former av specialiserad kunskap från olika ämnen. Det kan till exempel gälla digitalisering, Antropocen* eller migration. Den flervetenskapliga, ämnesdidaktiska ansatsen skapar möjligheter att möta utbildningssektorns behov av breda forskningsbaserade modeller för dagens globala utmaningar.

Forskningsmiljön utvecklar en fördjupad komparativ ämnesdidaktiskt ansats, som gör det möjligt att systematiskt beforska skillnader och likheter mellan ämnen. Perspektivet innebär att samspelet mellan ämnen undersöks med hänsyn till de specifika kunskapskulturer som ämnena representerar. Gränserna mellan ämnen är viktiga, men lika viktigt är att passera dessa för att fånga det som skapar möjlighet till ett mer integrerat samspel. Ämnen står för olika kunskapsbidrag, samtidigt finns det dimensioner i det specifika som förenar. Genom den komparativa ansatsen kan detta göras synligt och frågan om samspelet mellan ämnen diskuteras.
Genom att arbeta med teoretiska begrepp som powerful knowledge, transformation och epistemisk kvalitet, etablerar och utvecklar forskarna ett gemensamt ämnesdidaktiskt språk. Ett ämnesdidaktiskt metaspråk är viktigt för utvecklingen av den ämnesdidaktiska forskningen, men är också centralt för skolans verksamhet och möjligheten för elever att hantera framtidens stora utmanande samhälleliga frågor. Genom att ta hänsyn till de olika kunskapstraditioner som ämnena representerar, kan resultaten av Rose forskning skapa nya empiriska och teoretiska kunskaper.
Utifrån de tidigare temana har nya projekt med komparativa perspektiv utvecklats. De teman som fokuserat ”Transformation av begreppet hållbar utveckling” och ”Migration och kraftfull kunskap” har omformats till att innefatta aspekter av hållbarhet och migration, med ett specifikt fokus på Antropocen. Inom temat ”Formella och informella ämneskonstruktioner med fokus på digitala verktyg”, har ett spår som specifikt belyser narrativa aspekter växt fram. Frågor kring skolans och undervisningens digitalisering har stärkts med flera projekt med en komparativ ansats.
Teman
- Hållbarhet och migration
- Formella och informella lärmiljöer
- Narrativitet och multikulturella perspektiv
Målet är att inom dessa områden fördjupa komparativa perspektiv på ämnesdidaktiska frågor som har bäring på ämnesdidaktisk skol- och professionsutveckling.
* Antropocen är en föreslagen geologisk epok. Den har ingen vedertagen gräns men kan räknas från industriella revolutionen på sent 1700-tal (eller år 1800[1]) till nutid. Den kan definieras som den tid då människans verksamhet globalt har påverkat jordens klimat och ekosystem, bland annat genom global uppvärmning. (källa: Wikipedia)
