Praktiknära forskningsprojekt inom ULF (Utbildning, Forskning, Lärande)
Vid institutionen bedrivs praktiknära forskningsprojekt inom ramen för försöksverksamheten ULF. ULF-forskningen ska bidra till en stärkt vetenskaplig grund i lärar- och förskollärarutbildningarna samt i skolväsendet. Här utvecklas och prövas olika modeller för kombinerat forsknings- och skolutvecklingsarbete som bedrivs i nära samverkan mellan lärosäten och kommuner/skolhuvudmän.
Utmaningar i det uppkopplade klassrummet. Rum för lärande i en digitaliserad skola
I projektet följer vi två högstadieklassers undervisning i olika ämnen i en digitaliserad högstadieskola. Det övergripande syftet med projektet är att, utifrån ett rikt videomaterial, utveckla modeller tillsammans med lärare och elever om de utmaningar som uppstår i samband med klassrummens digitalisering och hur kvalitet i nya lärande- och undervisningsstrategier kan se ut i relation till digitalt rika undervisningsmiljöer. I projektgruppen ingår Marie Nilsberth, Christina Olin-Scheller, Annelie Johansson och Eva Tarander i samverkan med lärare och elever i de aktuella klasserna.
Digital teknik som brygga mellan lärarutbildning, yrkesutbildning samt arbetsplatsförlagt lärande
ULF-projektet Digital teknik som brygga mellan lärarutbildning, yrkesutbildning och arbetsplatsförlagt lärande startade september 2020 i samverkan med Lillerudsgymnasiet. Projektledare är Annelie Andersén. Annica Ådefors har fungerat som länk mellan skola och universitet vid implementeringen av arbetet med digital multimodal loggbok för de fyra deltagande lärarna när det gäller att utveckla och arbeta med en multimodal digital loggbok på skolans plattform. Syftet med studien är att undersöka hur lärare kan arbeta med digital teknik för att överbrygga klyftan mellan skolbaserat lärande och arbetsplatsförlagt lärande. Projektet syftar även till att fördjupa förståelsen av lärarens roll och elevernas förutsättningar i detta arbete. Medverkar i projektet gör också Ann-Britt Enochsson samt Nina Kilbrink.
Linking Instruction and Student Achievement – Professional Learning Observations of Teaching (LISA-PLOT)
LISA-PLOT är ett kombinerat forsknings- och utvecklingsprojekt som undersöker betydelsen av kollegial feedback och videobaserade gruppreflektioner för utveckling av lärares undervisningskvalitet. Lärare tränas i att använda forskningsbaserade kriterier som grund för att observera och ge feedback till varandra på genomförd undervisning. I projektet undersöker vi potentialen i ett ämnesdidaktiskt nätverkssamarbete mellan forskare, utvecklingspedagoger, lärare och rektorer med målet att skapa goda förutsättningar för långsiktigt hållbar undervisningsutveckling. I forskargruppen ingår Michael Tengberg (projektledare), Marie Wejrum, Anette Forssten Seiser, Monica Evermark och Marie Pilfalk. Gruppen samarbetar med språk-, läs- och skrivutvecklare från de aktuella kommunerna. Dessa ingår också i nätverket SOL i Värmland.