Organisatoriska förutsättningar för jämställdhetsintegrering i akademin
Onsdag 17/5, 15.15 - 16.45, rum 5A:415
co-arranged by the Department of Political Science and the Centre for Gender Studies, Karlstad University
Dr. Birgitta Jordansson och Docent Helen Petersson, Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet
Sveriges statliga lärosäten har sedan drygt 20 år tillbaka ett myndighetsuppdrag att jämställdhetsintegrera sin verksamhet. Jämställdhetsarbetet inom akademin har dock betecknats som ett i det närmaste omöjligt uppdrag och det är angeläget att förstå varför det är så problematiskt. En förklaring skulle kunna ligga i att jämställdhetspolitiska mål formuleras på en makronivå och är av generell karaktär, samt ofta är otydliga, motsägelsefulla och kvantitativa. Hur de här jämställdhetsuppdragen blir till konkret praktik inom akademin vet vi relativt lite om. Forte finansierar därför nu ett tre-årigt projekt som undersöker hur de jämställdhetspolitiska målen tolkas, konkretiseras och implementeras vid de enskilda lärosätena. På seminariet presenterar vi övergripande temat Kön och akademi för att rama in det projekt vi har fått medel för och som är synnerligen aktuellt i ljuset av regeringens regleringsbrev till högskolorna som specificerade ett nytt uppdrag om jämställdhetsintegrering under perioden 2016-2019.
Birgitta Jordansson är fil dr i Historia. Arbetar som lektor vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet. Huvudsakliga intresseområden: genus och samhällsutveckling, vilket ex analyserats i anslutning till det moderna samhällets formeringsprocess under sent 1800-tal och i anslutning till den svenska makteliten under tidigt 2000-tal. Under många år har hennes forskning fokuserat på genus och jämställdhetsfrågor i akademin.
Helen Peterson är universitetslektor i arbetsvetenskap och docent i sociologi vid institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet. Hennes forskning har under de senaste åren framförallt handlat om genus i akademin med ett särskilt fokus på ledarskap och organisatoriska förändringsprocesser. I ett precis avslutat Forte-finansierat projekt undersökte hon ur ett genusperspektiv hur rekryteringen av rektorer förändrats i Sverige och hur ledarskapsideal skiljer sig åt mellan våra lärosäten.