Samtliga artiklar i Nordidactica
Här finns information om samtliga artiklar som publicerats i tidskiften Nordidactica. Artiklarnas rubriker länkar till fulltextversionen i den databas där artikeln publicerats.

Nordidactica 2020:1
- Editorial 2020:1 Roar Madsen & Renate W. Banschbach Eggen
- Alexandre Dessingué: Developing Critical Historical Consciousness: Re-thinking the Dynamics between History and Memory in History Education
- Mikael Berg & Anders Persson: Graderande granskning och förklarade glapp: Svensk historie- och samhällskunskapsdidaktisk forskning om lärares bedömningspraktik 2009–2019
- Kjetil Børhaug & Mona Langø: Engasjementsfaget - Er samfunnskunskap engasjerende for elevene?
- Nora E. Hesby Mathé & Eyvind Elstad: Exploring students’ effort in social studies
- Nina Mård: Samhällslära i ämnesintegrerad undervisning – En fallstudie av finländska klasslärares praktik
- Sebastian Piepenburg & Cecilia Arensmeier: Demokratiutbildningens didaktik: internalisering, tänkande och handlande
- Viktor Aldrin: Eleven och den andre – Statliga attityder till religion och livsåskådning i riktlinjer om sammankomster med religiösa inslag i skolan 2012 och 1967
- Lars Unstad, Camilla Stabel Jørgensen & Henning Fjørtoft: Lesing og skriving i religions- og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018
Nordidactica 2019:4
- Editorial 2019:4 Kjerneelementer og store ideer: Roar Madsen & Camilla Stabel Jørgensen
- Editorial 2019:4 Core Elements and Big Ideas: Roar Madsen & Camilla Stabel Jørgensen
- Rob Freathy & Helen C. John: Worldviews and Big Ideas: A Way Forward for Religious Education?
- Hanne Egenæs Staurseth: Hvordan har didaktiske dilemma i undervisningsplanlegging konsekvenser for literacy-praksis? – et eksempel fra et geografiemne i ungdomsskolens samfunnsfag
- Svein Sando: Digital ethical Bildung as a proactive educational approach against cyberbullying, with Aristotle, Løgstrup and Barad as sources for a philosophical framework
- Kirsten M. Andersen & Lakshmi Sigurdsson: Qualifying didactic reflection in religious education through a model for religious competence
Positionsartiklar
- Denise Cush: Barbara Wintersgill’s Big Ideas for Religious Education and the National Entitlement to the Study of Religions and Worldviews in England. Some reflections on a Big Ideas approach to curriculum planning in an English context from a participant in both projects
- Robert Jackson: Human Rights: A Core Element or Big Idea for RE?
Nordidactica 2019:3
- Editorial 2019:3 Komparativ ämnesdidaktik Anna Larsson & Johan Samuelsson
- Editorial 2 2019:3 Informasjon om den redaksjonelle processen Roar Madsen & Camilla Stabel Jørgensen
- Anna Larsson: Kontroversiella samhällsfrågor i samhällsorienterande ämnen 1962–2017: en komparation
- Daniel Nyström: The Social Studies Subjects and Interdisciplinarity
- Mårten Björkgren, Eva Ahlskog-Björkman, Nina Enkvist, Tom Gullberg: En komparativ förståelse av ämnesdidaktiska prepositioner
- Karin K Flensner: Samma konflikter men olika inramning – Kontroversiella frågor relaterade till Mellanösternkonflikterna i religionskunskap och samhällskunskap
- Johan Samuelsson: Kunskapsdelning om undervisning i historia och SO-ämnena på sociala medier; en komparativ studie mellan USA och Sverige
- Kari-Mette Walmann Hidle & Kari Krogstad: Begynneropplæring og nivåspesifikk samfunnsfag- og KRLE-didaktikk for småskoletrinnet
- Kristina Ledman: Discourses of criticality in Nordic countries’ school subject Civics
- Claus Haas: Om historie- og samfundsfagsdidaktisk eklekticisme. Med Grundtvigs folkebegreb som eksempel
Nordidactica 2019:2
- Editorial 2019:2 Roar Madsen & Camilla Stabel Jørgensen
- Fredrik Alvén:Var framtiden bättre förr? Temporal orientering i skolpolitiska dokument
- David Rosenlund: Powerful knowledge and the issue of equity: How students from different backgrounds approach procedural aspects of history in large-scale testing
- Lina Spjut: Stereotyper och rasbegreppet i finlandssvenska läroböcker: En textnära komparation av beskrivningar av samer under fyra decennier
- Lisbeth Bergum Johanson & Helge Christian Pedersen: «La elva leve»: Alta-saken som rollespill i historieundervisninga
- Súsanna Margrét Gestsdóttir, Jannet van Drie & Carla van Boxtel: Teaching historical thinking and reasoning in upper secondary schools in Iceland: results of an observation study
- Mari Kristine Jore: Eurocentrism in Teaching about World War One – a Norwegian Case
- Malin Tväråna: Tycka eller tänka om rättvisa – vad främjas i mellanstadiets samhällskunskapsundervisning?
- Markus Hilander: A geographical reading of Roland Barthes: A smartphone model for the interpretation of photographs in geography education
- Irene Trysnes & Asbjørn Smeland:Like barn leker best? Ungdomsskoleelevers holdninger til religiøse og verdiorienterte symboler
Nordidactica 2019:1
- Editorial 2019:1 Camilla Stabel Jørgensen & Roar Madsen
- Hans Lödén: Vetenskaplig litteratur om internationell migration – en introduktion och diskussion
- Kjetil Børhaug:Watching, assessing, participating. Globalising political education in Norwegian upper secondary education
- Claus Haas: Lægpersoners historiebrug i hverdagslivets populær- og historiekultur. En historiedidaktisk udfordring
- Karin Sandberg: Manligt och kvinnligt i skolämnet historia. Vad har det för konsekvenser för elevernas historiekultur?
- Patrik Johansson: Historical enquiry with archaeological artefacts in primary school
- Anders Nersäter: Students’ Understanding of Historical Sources – A Composite Ability
- Andreas Mårdh: Between stability and contingency: A case study of the social, political and fantasmatic logics of Swedish history classroom practice
Nordidactica 2018:4
- Editorial 2018:4 Olof Franck & Christina Osbeck
- Annika Manni: Contingency and transformation. Teachers’ and students’ experiences of a Climate Council School Project.
- Kristin Gregers Eriksen: Education for sustainable development and narratives of Nordic exceptionalism: The contributions of decolonialism
- Malin Tväråna: Theories of justice among eight-year-olds: Exploring teaching for an emerging ability to critically analyse justice issues in social science
- Eva Ahlskog-Björkman & Mårten Björkgren: Barn och fred. En pilotstudie om förskolebarns förståelse av fred
- Tord Göran Olovsson & Gunilla Näsström: Ämnesövergripande undervisning och betyg i årskurs 4-6 i svensk grundskola i SO- och NO-ämnena
- Anuleena Kimanen & Arto Kallioniemi: Towards Interpretive and Empathetic Encounters between Worldviews
- Joakim Wendell: History Teaching between Multiperspectivity and a Shared Line of Reasoning: Historical Explanations in Swedish Classrooms
- Magnus Persson: Uppfinningen av ett skolämne: Ett historiesociologiskt perspektiv på samhällskunskapsämnets logik
Nodidactica 2018:3
- Editorial 2018:3 Olof Franck & Christina Osbeck
- Amna Khawaja: Designing an assessment tool for historical literacy: the case of Copernicus
- Niclas Lindström & Lars Samuelsson: Den nya syntesen och etik i undervisningen
- Johan Sandahl: Vart bör samhällskunskapsdidaktiken gå? Om ett splittrat forskningsfält och vägar framåt
- Najat Ouakrim-Soivio, Juhani Rautopuro & Raili Hildén: Shadows under the North Star- The inequality developing in Finnish school education
Nordidactica 2018:2
- Editorial 2018:2 Olof Franck & Christina Osbeck
- Kristian Niemi: Religionsvetenskapliga tröskelbegrepp: stötestenar och språngbrädor vid utvecklingen av ett ämnesperspektiv
- Viktor Aldrin & Emilia Aldrin: Hur förmedlas kristendomen i läromedelstexter för gymnasieskolan? En ideologikritisk analys
- Anna Johnsson Harrie, David Ludvigsson & Mats Sjöberg: Lärarstudenters historiekunskaper och ämneskonception
Nordidactica 2018:1
- Editorial 2018:1 Christina Osbeck & Olof Franck: Historiedidaktik, SO-didaktik och ämnesdidaktik – Nordidactica som ett forum för möten
- Anna Veijola & Jukka Rantala: Assessing Finnish and Californian high school students’ historical literacy through a document-based task
- David-Alexandre Wagner: Teachers’ Use of Film in the History Classroom: A Survey of 19 High School Teachers in Norway
- Heidi Eskelund Knudsen: Viden mellem elev og fag – historieundervisning som dynamisk kommunikation
Nordidactica 2017:4
- Editorial 2017:4 Olof Franck & Christina Osbeck
- Jörgen Johansson: Samhällskunskap i den nya ämneslärarutbildningen - samhällskunskapens innehåll vid 14 lärosäten i Sverige
- Sara Blanck & Hans Lödén: Med samhället i centrum - Medborgarskapsutbildningen och samhällskunskapsämnets relevans
- Niels Nørgaard Kristensen & Trond Solhaug: Party choice and family influence in the age of late modernity
- Mia Malama & Arto Kallioniemi: Student teachers`viewpoints of the current RE solution and how RE should be profiled in the future in Finland
Nordidactica 2017:3
- Editorial 2017:3 Christina Osbeck & Olof Franck: SO-didaktisk forskning som förmår bidra på skilda nivåer
- Kai Arne Nyborg: Kvalitativ forskjellsbehandling i fremstillingen av buddhisme og kristendom i lærebøker for faget Religion og etikk
- Niclas Modig: Lärarstudenters ekonomididaktiska kunskapsutveckling i samhällskunskap
- Charlotta Hilli: Virtuella simuleringar som metod i ekonomisk kunskap
- Nora E. H. Mathé & Eyvind Elstad: Elevers vurdering av politikeres bruk av sosiale medier i et postfakta-samfunn og implikasjoner for samfunnsfaget
Nordidactica 2017:2
- Editorial 2017:2 Maria Olson: Det oväntade i SO-ämnenas undervisning - bjudningar till annat kunskapande och tillblivande
- Göran Morén: "Social Issues Open up Social Studies": Upper Secondary Teachers´Conceptions of, and Didactical Reflections upon the Subject
- Sören Högberg: Att låta det oväntade ge rum åt det oförväntade - möjligheter inom ramen för skolämnet samhällskunskap
- Björn Falkevall: Exempel-vis. Det oväntade och föreställningar om religionskunskapslärares professionella kunnande
- Anders Persson & Robert Thorp: Hisorieundervisningens existentialiserande potential
- Anna Henriksson Persson & Sara Irisdotter Aldenmyr: Lärare blir till i talet om demokrati i SO-undervisning
Nordidactica 2017:1
- Editorial 2017:1 Mette Buchardt & Christina Osbeck: Epistemologies of Religious Education Research in the Nordic Welfare states
- Gunnar J Gunnarsson: From religious homogeneity to secularization, diversity and pluralism
- Geir Skeie: Where is Norwegian religious education research heading? A discussion based on two dissertations
- Mette Buchardt: Religious Education research in welfare state Denmark. A historical and institutional perspective on an epistemological discussion
- Christina Osbeck: Examples of knowledge contributions in Swedish RE – A discussion of disciplines as frames for knowledge re/production
- Martin Ubani: Contextualising the contribution of RE scholarly communities to the development of RE didactics in Finland over recent decades
- Bernd Krupka: Response: the diversity of RE as a research field and the social function of religion as a moral negotiation ground
- Sven Hartman: Response: On RE research in the Nordic countries – a few notes
Nordidactica 2016:2
- Editorial Nordidactica 2016:2 Jan Löfström & Sirpa Tani: Does the future of subject didactics look darker than its past?
- Jon Magne Vestøl: On teaching what cannot be said. Reflections on the role of the unsayable in religious education
- Alexandre Dessingué: Dynamisk kulturarv, kritisk literacy og (fler)kulturforståelse i norsk grunnskole?
- Per Eliasson & Kenneth Nordgren: Vilka är förutsättningarna i svensk grundskola för en interkulturell historieundervisning?
- Markus Hilander: Reading the geographical content of media images as part of young people’s geo-media skills
Nordidactica 2016:1
- Editorial Gabriel Bladh & Lena Molin: Research on Geography Education: Introduction to Nordidactica 2016:1
- Søren Witzel Clausen: Danish geography teachers´ pedagogical content knowledge in a changing schooling context
- Péter Bagoly-Simó & Anke Uhlenwinkel: Why Physical Geography? An analysis of justifications in teacher magazines in Germany
- Yvonne Behnke: How textbook design may influence learning with geography textbooks
- Per Jarle Saetre: Education for Sustainable Development in Norwegian Geography curricula
Nordidactica 2015:4
- Editorial Jan Löfström & Sirpa Tani
- Marjaana Puurtinen, Markus Nivala, Arja Virta: Visual Sources and Historical Thinking in Higher Education
- Anna-Lena Lilliestam: Nyblivna lärarstudenters syn på historia och historieundervisning
- Pia Mikander: Colonialist “discoveries” in Finnish school textbooks
- Jan Löfström: Mot interkulturella färdigheter? De utomeuropeiska samhällenas historia i finländska gymnasiets läroplansgrunder, läroböcker och studentexamen
- Lise Kvande: Etnopolitiske utmaningar i historieformidling – Grunnforteljingar om samefolket i Noreg
Nordidactica 2015:3
- Editorial 2015:3
- KG Hammarlund: Historia som ämnesdisciplin och vardagsliv – ämnesdidaktiska utmaningar i ett flerkulturellt samhälle
- Sirkka Ahonen: Kan ett inbördeskrig försonas i ett historieklassrum? Teori och praktik
- Tom Gullberg: Historieundervisning och historiebruk i en språklig minoritetskontext – Identitetsformande undervisning i minoritetsskolor i Danmark, Tyskland och Finland
- Nanna Bøndergaard Butters: Når elever gør kultur og bruger historie
- Claus Haas: Historielærernes erindrings- og identitetspolitik: Monokulturel, flerkulturel og/eller demokratisk?
- Carsten Tage Nielsen: Historie i konkurrencestaten
Nordidactica 2015:2
- Editorial Oddrun M. H. Bråten: Research on religious education in Nordic Countries: Introduction to Nordidactica 2015:2
- Oddrun M. H. Bråten: Should there be wonder and awe? A three-dimensional and four levels comparative methodology used to discuss the "learning from" aspect of English and Norwegian RE
- Jonathan Doney: How did it become possible? Supranational Ecumenical developments and changes in Religious Education during the 1960s and 1970s
- Martin Ubani, Arto Kallioniemi & Saila Poulter: Finnish Class Student Teachers´ Perceptions of Religious Education
- Elisabet Haakedal: Action research and development work in religion and world view education - comparing communities of practice and cooperative networks
- Gunnar J. Gunnarsson, Gunnar E. Finnbogason, Hanna Ragnarsdóttir & Halla Jónsdóttir: Friendship, diversity and fear. Young people’s life views and life values in a multicultural society
- Kathrine Kjærgaard: Religious Education, Identity and Nation Building – the Case of Greenland
- Mette Buchardt: Cultural Protestantism and Nordic Religious Education: An incision in the historical layers behind the Nordic Welfare state model
Nordidactica 2015:1
- Editorial Torben Spanget Christensen & Peter Hobel
- Tove Nicolaisen: Elevers komplekse identitetskrav som utfordring i religions- og livssynsundervisning
- Helen Schmidinger & Anders Brandt: Närområdesexkursioner och inre motivation för bättre lärande: en studie i svenska gymnasieskolan
- Heidi Eskelund Knudsen: Historiefagets forhold till redegörelse
- Anders Stig Christensen: Demokrati- og medborgerskabsbegreber i grundskolens samfundsfag i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland
- Göran Bergström & Linda Ekström: Mellan ämne och didaktik - om ämnesteorins roll inom samhällskunskapsdidaktiken
- Göran Bergström & Linda Ekström: "Att lyssna på lärarna" - en metodologisk utmaning
Nordidactica 2014:2
- Editorial. Torben Spanget Christensen & Peter Hobel: To stærke tendenser i Nordidactica - temanumre og artikler af enkeltforskere
- Nathan Moyo: Nationalist historiography, Nation-state making and Secondary School History: Curriculum Policy in Zimbabwe 1980-2010
- Per Jarle Sætre: Ivar Refsdals skoleatlas. Atlasets innhold og betydning for samtiden
- Øystein Lund Johannesen: "It´s just very natural" - interpersonal knowledge as a didactical device in guided classroom conversations in religious education
- Christina Osbeck: Conditions for Teaching and Learning Religious Education (RE) - Perspectives of Teachers and Pupils at the Beginning of the 6th Grade in Sweden
- Evelina Möllenborg & Kristina Holmberg: Drama - viktig resurs eller hämmare för undervisningen i samhällskunskap?
- Hans Lödén: Citizenship education, national identity and political trust: The case of Sweden
- Arja Virta & Elina Kouki: Dimensions of historical empathy in upper secondary students´essays
- Kristina Ledman: The Voice of History and the Message of the National Curriculum: Recontextualising History to a Pedagogic Discourse for Upper Secondary VET
- Patrik Johansson: Att möta det förflutna i de historiska källorna. Ett utforskande av lärande och meningsskapande genom två källtolkningsuppgifter i historia
- Thomas Nygren, Karin Sandberg & Lotta Vikström: Digitala primärkällor i historieundervisningen: En utmaning för elevers historiska tänkande och historiska empati
Nordidactica 2014:1
- Editorial: Torben Spanget Christensen & Peter Hobel: Interdisciplinaritet - En udfordring till fagdidaktikken
- Søren Harnow Klausen: Transfer and Cohesion in Interdisciplinary Education
- Esben Nedenskov Petersen & Caroline Schaffalitzky de Muckadell:Videnskabsteoretisk refleksion som grundlaget for tvärfagligt arbejde i almen studieforberedelse
- David Örbring: Geografiska perspektiv i utbildning av lärare i samhällskunskap
- Johan Sandahl: Samhällskunskap och historia i svenska gymnasieskola: ämnenas roll och relation i diskurs och ämnesplaner
- Johan Samuelsson: Ämnesintegrering och ämnesspecialisering: SO-undervisning i Sverige 1980-2014
- Christel Persson: Hållbar utveckling - En grupp gymnasielevers resonemang om några livsstilsval
- Marie Grice: Epistemic beliefs and knowledge creation among upper-secondary students in transdisciplinary education for sustainable development
- Mårten Björkgren, Tom Gullberg och Charlotta Hilli: Mot en ämnesintegrativ helhetssyn - ett digitalt utvecklingsprojekt i finländsk lärarutbildning
- Olof Franck: Gränsöverskridande värden i icke konfessionell etikundervisning: ämnesidentitet och multidisciplinärt lärande i ämnet religionskunskap
- Martin Kristiansson: Samhällskunskap och dess ämnesmarkörer på svenskt mellanstadium - ett osynligt eget ämne som bistår andra ämnen
Nordidactica 2013:2
- Editorial: Torben Spanget Christensen & Peter Hobel
- Niels Nørgaard Kristensen & Trond Solhaug: Casting a Vote - Complexities and Strategies among "First.Time Voters" in their Approach to Elections
- Robert John Parkes: Postmodernism, historical denial and history education: What Frank Ankersmit can offer to history didactics
- Laila Nielsen: Historieundervisning och identitet i det mångkulturella samhället
- Kerstin von Brömssen: Skolan är en lättköpt arena - livskunskap i kritisk belysning
- Harriet Zilliacus: The Inclusion of Minority Religious Education in the Finnish Comprehensive School: A Teacher and Teacher Coordinator Perspective
- Tove Nicolaisen: Pluralistisk religionsundervisning og egengjøring som ideal. Hva kan vi lære av erfaringene til barn med hindubakgrunn?
- Knut Duesund: Is There a Potential for Norway to Learn from the Ethics Education in the Educational System of India?
Nordidactica 2013:1
- Anders Broman, Peter Hobel, Torben Spanget Christensen: Introduction to 2013:1 Globalization and School Subjects
- Joakim Ekman:Schools, Democratic Socialization and Political Participation: Political Activity among Swedish Youths
- Kerstin von Brömssen: "2083 - A European Declaration of Independence" - An Analysis of Discourses from the Extreme
- Sidsel Lied & Sidsel Undseth Bakke: Canon and Archive in messages from Oslo Cathedral Square in the aftermath of July 22nd 2011
- Rima Bahous, Mona Nabhani and Annika Rabo: Parochial education in a global world? Teaching history and civics in Lebanon
- Harry Haue: Transformation of History textbooks from national monument to global agent
- Sirkka Ahonen: Post-Conflict History Education in Finland, South Africa and Bosnia-Herzegovina
- Ruth Reynolds & Monika Vinterek: Globalization and Classroom Practice: Insights on Learning about the World in Swedish and Australian Schools
- Essi Aarnio-Linnanvuori: Environmental Issues in Finnish School textbooks on Religious Education and Ethics
- Johan Sandahl: Being Engaged and Knowledgeable: Social Science Thinking Concepts and Sudents Civic Engagement in Teaching on Globalisation
- Trond Solhaug: Trends and Dilemmas in Citizenship Education
- Torben Spanget Christensen: Interdisciplinarity and Self-reflection in Civic Education
- Peter Hobel: When the Entire World is Pushed into the Classroom - Reflections on Communication, Interculturalism and Education and on Intercultural Education in the Danish Upper Secondary School
Nordidactica 2012:2
- Thomas Nygren & Björn Åstrand: En splittrad historia: sambandet mellan kursplaner i historie för gymnasieskola och högre utbildning
- Ingebjörg Stubö: "Det i sig selv värdifulde". Om skjönnhetserfaringens relevans i den norske grunnskolens RLE-fag
- Tommi Eränpalo & Tiina Karhuvirta: How to make a better world - A study of adoelscent deliberations in a problem-solving simulation
- Jon Magne Vestöl: The role of movies in Norwegian textbooks. A study of film as artefact in religious education
- Torsten Hylén: Essentialism i religionsundervisningen, ett religionsdidaktiskt problem
Nordidactica 2012:1
- Sigmund Ongstad: Fra kunnskap, via kontekst, kjerne og komparasjon til kommunikasjon. En fagdidaktisk utviklingslinje?
- Peter Hobel: Når innovation og fagligt samspil saetter fag under pres - fagdidaktisk kommunikation i det danske gymnasium efter reformen i 2005
- Arja Virta: Finska kriget 1808-1809 i svenska och finska gymnasieböcker i historia
Nordidactica 2011:2
- Arto Kallioniemi & Mia Matilainen: Headmasters´Conceptions of the Finnish Religious Education - Solution from the Perspective of Human Rights
- Marie von der Lippe: Reality Can Bite: Perspectives of Young People on the Role of Religion in Their World
- Eija Yli-Panula & Varpu Eloranta: The landscapes that Finnish children and adolescents want to conserve - a study of pupils´drawings in Basic Education
- Jan Löfström: Finländska gymnasieelevers reflektioner över historiska gottgörelser - Vilka implikationer ger det för historieundervisningen i Finland?
Nordidactica 2011:1
- Torben Spanget Christensen: Samfundsfag - et senmoderne fag?
- Sirpa Tani: Is there a place for young people in the geography curriculum? Analysis of the aims and contents of the Finnish comprehensive school curricula
- David Ludvigsson: Lärarstudenters relation till historieämnet
- Jukka Rantala: Assessing historical empathy through simulation - How do Finnish teacher students achieve contextual historical empathy?
