Nordidactica 2017:4
Föreliggande nummer av Nordidactica rymmer fyra bidrag. De två inledande artiklarna har ett fokus riktat mot en svensk utbildningskontext och frågor och utmaningar som kan formuleras med hänsyn till ämnet samhällskunskap. I en tredje artikel presenteras en studie av hur unga förstagångsväljare resonerar rörande vad som enligt egen utsago påverkat dem i samband med att de röstade valet i Norge 2013. Den fjärde artikeln behandlar frågan hur religionsundervisning kan och bör utformas i en finsk kontext och utgångspunkt för framställningen är här en studie där lärarstudenter getts möjlighet att beskriva hur de skulle vilja se en sådan utformning ta gestalt.
Innehållet i det här numret präglas således både av ett djupare uppmärksammande av ett av de fyra SO-ämnena, ämnet samhällskunskap, och av en bredd genom att dels ge utrymme för en studie som torde ha intresse för undervisning om viktiga aspekter att beakta vid tolkning av påverkansfaktorer vid politiska val, dels lyfta frågor som rör olika modeller för religionsundervisning – frågor som inte minst mot bakgrund av samtida europeisk debatt ter sig intressant och angelägen.
I de öppna nummer Nordidactica har är det naturligt och viktigt med en sådan bredd. Det är värt att notera, att också om de ingående artiklarnas teman ter sig mer eller mindre olikartade så har de viktiga gränsöverskridande bidrag att lämna också utanför de samhälleliga och utbildningsmässiga kontexter där de författats.
I "Samhällskunskap i den nya ämneslärarutbildningen – samhällskunskapens innehåll och ämnesdidaktik vid 14 lärosäten i Sverige mellan 2009 och 2015", analyserar Jörgen Johansson, Högskolan i Halmstad, studiens huvudfråga med fokus på ämneslärarutbildning för blivande gymnasielärare. Sara Blanck och Hans Lödén, Karlstads universitet, genomför i "Med samhället i centrum. Medborgarskapsutbildningen och samhällskunskapens relevans" en analys av hur ämnet samhällskunskap kan ges en starkare relevans i medborgarskapsutbildning. Utgångspunkten tas i en framställning där samhällskunskapens ställning som centralt medborgarskapsämne i svensk skola beskrivs som hotad. Niels Nørgaard Kristensen, Aalborgs universitet, Danmark, och Trond Solhaug, Norwegian University of Science and Technology (NTNU), undersöker i "Party choice and family influence in the age of late modernity. Students’ reflections as first-time voters in a Norwegian parliamentary election" hur ett antal gymnasiestudenter som är förstagångsväljare uppfattar vad som påverkar och spelar roll för deras val. numrets fjärde och avslutande bidrag diskuterar Mia Malama, UNICEF Finland, och Arto Kalloniemi, Helsingfors universitet, hur religionsundervisning i en finsk utbildningskontext kan utformas. Bakgrunden till denna diskussion är den debatt som förts rörande sådan undervisning inte bara i Finland, utan också i övriga Europa.