Nordidactica 2011:2
Nordidactica 2011:2 innehåller fyra vetenskapliga artiklar som närmar sig klassrummet ur olika perspektiv. Vi vill i detta nummer främst visa på förhållningssätt och uttryck hos elever som inte nödvändigtvis är undersökta i klassrummet men som både kan vara en orsak till och effekt av den undervisning vi bedriver i våra ämnen.
Bengt Schüllerqvist ger i detta nummers "editorial" en avsiktsbeskrivning för Nordidactica. Schüllerqvist beskriver där Nordidactica som en naturlig fortsättning på det nordiska samarbete som bedrivs inom CSD och att tidskriften ska utgöra en arena för den samhällsvetenskapliga ämnesdidaktiken i Norden.
I detta nummers två projektbeskrivningar redovisas utgångspunkterna för två ämnesdidaktiska forskarskolor i Sverige. Dessa utgör två exempel på den andra omgången av lic-forskarskolor för yrkesverksamma lärare som är en särskild satsning från den svenska regeringen för att höja kompentensen och forskningsanknytningen hos svenska ämneslärare.