Musikpedagogik
Musikpedagogisk forskning bidrar med ny kunskap om lärande, undervisning och deltagande i alla former av musikaliska praktiker och gemenskaper, såväl teoretisk som empirisk och praktiknära. Musikpedagogikens intresseområden spänner från musikkognition till musikpedagogisk filosofi och sociologi, och användning av olika teknologier. Forskningen kan handla om musikens betydelse och funktion i olika samhällen och kulturer samt i varierade kontexter som grundskolans klassrum, förskola, fritidshem, kulturskola, gymnasieskolans estetprogram, folkhögskolemiljö, musikutbildning på högskolenivå och i olika musikkontexter utanför skolsystemet. Studier kan fokusera på såväl instrumental- och ensembleundervisning som orkester, kör och klassrumsundervisning i musik. Tidigare och nuvarande musikpedagogiska forskningsprojekt vid IKS handlar om musikaliskt lekande i förskola och fritidshem, improvisationsundervisning i jazz och klassisk sång, pianoundervisning i digital miljö, musikalisk kunskapsutveckling, bedömning och återkoppling i högre musikutbildning, meningsskapande i scenisk sångimprovisation, sånghälsa i skolan, inkluderande orkesterprojekt för barn, attityder till genusfrågor i jazzutbildning, kunskapskulturer i undervisning av övning samt demokrati och social hållbarhet i och genom musik.
Länkar till forskarprofiler och specifika projekt kommer inom kort.