Månadens musikforskning - Ragnhild Sandberg Jurström
Digitalt seminarium
I samband med KMA:s 250-årsjubileum vill vi uppmärksamma den forskning som sker vid landets sex musikhögskolor. Varje månad under hela 2021 presenterar en forskare sin forskning mot bakgrund av frågor relaterade till aktuella samhällsutmaningar.
Forskarna kommer från olika ämnen och forskargrupper såsom musikpedagogik, konstnärlig forskning, musikvetenskap och musikterapi. Presentationen görs genom en film på max 15 minuter som finns tillgänglig på respektive Musikhögskolas hemsida
under en månad.

Mars månads musikforskning presenteras av Ragnhild Sandberg-Jurström, lektor i musikpedagogik på Musikhögskolan Ingesund, Karlstads universitet. Som ledare för ett forskningsprojekt finansierat av Vetenskapsrådet har hon tillsammans med Monica Lindgren, professor i musikpedagogik, Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet och Olle Zandén, docent i musikpedagogik, Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet samt Linnéuniversitetet i Växjö undersökt vad som ligger till grund för bedömning av färdighetsprov på musiklärarutbildningar i Sverige och hur urval av sökande görs.
Ragnhild Sandberg-Jurström
Bedömningskulturer och godkändgränser vid bedömning av färdighetsprov på musiklärarutbildningar i Sverige
Färdighetsprov har sedan länge används som sorteringsverktyg inom högre musikutbildning, och används fortfarande för att avgöra om sökande har tillräckliga färdigheter för att antas till utbildningen. Men, vad är det som avgör om en sökande kommer in på sökt utbildning eller inte? Vilka kvalitetskriterier används och vad räknas som tillräcklig kunskap vid bedömningen av färdighetsproven?
Du ser hennes presentation här

