Musikalisk gestaltning
Att utforska området musikalisk gestaltning kan innebära att identifiera, belysa och synliggöra tolkningar av, uttryck för och skapande av olika konstnärliga aspekter och processer i musik. Det kan gälla såväl abstrakta, till synes ogripbara och subtila som mer konkreta syn- och hörbara aspekter av olika företeelser, artefakter, förhållningssätt och känsloupplevelser i musikalisk form. Aktuella forsknings- och utvecklingsarbeten på MHI har fokus på binauralt inspelade ljud, violinkonserter, elektroniska effekter, teknik- och musikljudsprocessorer, harmoniska strukturer och interaktiva instrument.
Pågående projekt:
Binauralt inspelat ljud i interaktion med biografens surroundljud till rörlig bild – filmmediets nästa evolutionära språng? (Mats Gustavii, Thorbjörn Andersson och Hans-Åke Karlsson)
Vi vill undersöka om man kan förändra musik- och ljudbilden i en biografsalong, så att filmens musik framträder i hela surroundanläggningens system istället för, vilket är det normala, bara i de främre högtalarna. Samtidigt vill vi ta reda på om det går att kombinera musikens surroundinspelning som omgärdar publiken med binarualt inspelat atmosfärsljud i hörlurar för att ytterligare stärka filmupplevelsen – ett spatialt hörande till rörlig bild.
A string of releases (Peter Herresthal)
Detta pågående artistiska projekt innebär att uruppföra och spela in tio norska kompositörers violinkonserter.
Samspel mellan teknik och musikljudprocessorer i ett immersivet sammanhang (Klas-Henrik Hörngren och Thorbjörn Andersson)
Ett undersökande av vad som händer med det konstnärliga arbetet och de konstnärliga besluten vid ett nära samarbete mellan musiker/ komponist och ljudtekniker/ komponist. När ett stycke/låt spelas genom en ljudanläggning är det en utmaning att förhålla sig till dynamik, rumslig bearbetning som reverb och delay samt klangliga effekter som filter och distortion. Vi arbetar med dessa utmaningar i ett sammanhang där perspektivet immersivitet används dvs inte bara bredd utan även höjd, djup och rörelse. Arbetet är en prövning av kreativa metoder där strävan är att få tekniken och musiken så integrerat som möjligt.
Popharmonik (Daniel Nolgård)
Projektet innebär en kartläggning av typiska ackordföljder i popmusik från tiden mellan 1960 och 2010.
Konstnärligt driven interaktivitet (Carl Unander-Scharin i samarbete med Åsa Unander-Scharin, LTU, Luleå och Ludvig Elblaus, KTH, Stockholm)
Projektet, som är finansierat med hjälp av Kulturbryggans startbidrag, innebär utveckling av en serie interaktiva instrument för konstnärliga sammanhang. I projektet ingår delprojekten konstnärlig användning av industrikomponenter i samarbete med Atlas Copco; nytt beställningsverk till Radiokören; residens i Berwaldhallen och beställningsverk till Musica Vitae.
Sjungande körsvärm (Carl Unander-Scharin i samarbete med Hedvig Kjellström och Vincent Trichon, KTH/CVAC, Stockholm samt Åsa Unander-Scharin, LTU, Luleå)
Ett delprojekt där den flygande körsvärmen kommer att ingå är beställningsverket "ReCallas", en ny opera som skrivs till Rijeka Nationalopera i Kroatien.
Publikationer inom området:
Forskningsarbeten
Eriksson, S., Höök, K., Shusterman, R., Svanes, D., Unander-Scharin, C., & Unander-Scharin, Å. (2020). Ethics in Movement: Shaping and Being Shaped in Human-Drone Interaction. In Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (p. 1–14). New York, NY, USA: Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/3313831.3376678
Eriksson, S., Unander-Scharin, Å, Trichon, V., Unander-Scharin, C., Kjellström, H., & Höök, K. (2019). Dancing With Drones: Crafting Novel Artistic Expressions Through Intercorporeality. In Proceedings of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (p. 1–12). New York, NY, USA: Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/3290605.3300847
Elblaus, L., Unander-Scharin, Å., & Unander-Scharin, C. (2017). Uncanny Materialities: Digital Strategies for Staging Supernatural Themes Drawn from Medieval Ballads. Leonardo Music Journal 27, 62–66. https://doi.org/10.1162/LMJ_a_01020
Unander-Scharin, Å., & Unander-Scharin, C. (2016). Robocygne: Dancing Life into an Animal-Human-Machine. Leonardo Journal for Arts, 49(3), 212–219. https://doi.org/10.1162/LEON_a_01021
Unander-Scharin, C., Unander-Scharin, Å., & Elblaus, L. (2014). Singing Interaction: Embodied Instruments for Musical Expression in Opera. Leonardo Music Journal, 24, 7–12.
Masteruppsats
Bjarki Gustavii, M. (2017). Odyssea – en reserapport från en konstnärlig odyssé (Masteruppsats). Göteborg: Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet. Länk: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/58455
Utvecklingsarbeten
Gulyás, G. & Engström, K. (2019). Interpretationsarbeten genom litterär text. Text som verktyg för att medvetandegöra konstnärliga val i interpretationsprocessen (Utvecklingsarbete). Musikhögskolan Ingesund, Karlstads universitet. http://kau.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1394345&dswid=2314
Elkjär, A. & Hultén, I. (2017). Seven Haiku: På spaning efter kreativa repetitioner! (Utvecklingsarbete). Arvika: Musikhögskolan Ingesund, Karlstads universitet.
Edén, M., Perez, M., & Simonsson, J. (2013). På gränsen – improvisation och komposition utifrån folkmusikalisk praxis. Slutrapport KU/KPU-projekt, HSM, Göteborgs universitet och MHI, Karlstads universitet.
Musikverk
Miller, P. (kompositör) (2019). Tableau – en samling stycken för violin och piano. Ett beställningsverk från en duo baserad i Houston, Texas, USA med uruppförande i november 2019 på Rice University, Houston, Texas. Varje stycke är baserat på antingen konstverk eller fotografi.
Miller, P. (2019). Night of the Fairies för sologitarr. Uruppförande: Mårten Falk, januari 2019, Lilla Akademien, Stockholm (partituret finns i handskriven form men kommer att deponeras för tryckning till Svensk Musik 2019).
Miller, P. (2018). Five Songs for Voice and Guitar (text: Emily Dickinson). Stockholm: Svensk Musik. Samarbete med Ia Hulthén och Georg Gulyás. Gitarren som ackompanjemangsinstrument.
Miller, P. (2018). Twenty-five Pieces for Piano. Stockholm: Svensk Musik. En samling progressiva stycken för piano där de vanligaste kompositionsprinciperna under 1900- och 2000-talet presenteras.
Miller, P. (2017). Elegia per sassofono alto e archi. Stockholm: Svensk Musik. Samarbete med Martin Eriksson och Magnus Ericsson. Uruppförande: maj 2018, Musikhögskolan Ingesund.
Miller, P. (2017). Aubade för sologitarr. Stockholm: Svensk Musik. Samarbete med Georg Gulyás. Mötet mellan en litterär form och dess gestaltning i musik.