Beskrivning av forskning och utvecklingsarbete
Forskning och utvecklingsarbete på Institutionen för konstnärliga studier (IKS)

Vid IKS bedrivs konstnärlig och musikpedagogisk forskning
Den konstnärliga forskningen sker inom bildgestaltning och musikalisk gestaltning. Den musikpedagogiska forskningen omfattar studier om olika musikaliska praktiker där lärande och undervisning ingår. IKS utgör en mångvetenskaplig miljö med ett brett intressefält, där forskare och lärare samverkar med fokus på både konstnärliga och pedagogiska aspekter i olika sammanhang, både inom skolans värld och i samhällets olika kulturverksamheter och kulturella praktiker. Forskningen är praktiknära och praxisinriktad, och är samtidigt innovativ och teorigenererande. Forskningsprojekt sker både individuellt och i samverkan, både inom institutionen och i samarbete med andra universitet och högskolor. Flera av forskarna är aktiva i forskarmiljöer såväl vid Karlstads universitet samt i nationella, nordiska och internationella nätverk.
Forskningsfälten bildgestaltning och musikalisk gestaltning vilar på konstnärlig grund och forskningsfältet musikpedagogik vilar på vetenskaplig grund. Dessa fält är nära förbundna med varandra och samverkar på olika sätt i den forskning som utförs vid IKS. Båda fälten har fokus på musikaliska/konstnärliga praktiker där exempelvis gestaltning, skapande, lärande och undervisning i olika former och sammanhang studeras. Inom båda forskningsfälten präglas forskningen av ett undersökande förhållningssätt, reflektion och kunskapsbyggande, vilket är en viktig grund för såväl konstnärlig som vetenskaplig forskning.
Forskarmiljön vid IKS skapar möjligheter för ämnesöverskridande och tvärvetenskapliga projekt och samverkar genom Forskarklustret för lärande och gestaltning i konstnärliga ämnen. Denna forskargrupp har sin tillhörighet i såväl konstnärliga som pedagogiska forskningsdiscipliner inom ämnena musik och bildkonst, med särskilt intresse för gestaltning och lärande inom de respektive ämnesområdena. Studier sker ofta i gränslandet mellan dessa forskningsdiscipliner, vilket innebär ett både konstnärligt och pedagogiskt fokus på de praktiker som undersöks.
Målet med Forskarklustrets verksamhet är att
· föra en konstruktiv dialog mellan de representerade konstnärligt och vetenskapligt baserade disciplinerna
· utveckla forskningsmiljön vid IKS
· bidra till nya kunskaper inom det konstnärliga och musikpedagogiska forskningsfältet
· arbeta med konstnärlig och pedagogisk forskning över ämnesgränser
· utveckla samarbeten med andra forskande institutioner
· planera seminarier för konstruktiv granskning av ansökningar, artiklar, forskningsidéer med mera
· planera forskningsseminarier till vilka lärare och studenter bjuds in
· involvera lärare och studenter i pågående forskning
· stimulera till utvecklingsarbete vid IKS inom båda fält
· stärka kvaliteten på studenters självständiga arbeten
Deltagare inom Forskarklustret för lärande och gestaltning i konstnärliga ämnen
Pia Bygdéus
Ann Elkjär
David Engström
Georg Gulyas
Guro Gravem Johansen
Christina Larsson
Joakim Larsson
Cecilia Parsberg
Mona Persson Aronson
Ragnhild Sandberg Jurström
Carl Unander-Scharin
Stefan Östersjö
Sammankallande för forskarklustret läsåret 24/25
Carl Unander-Scharin
Forskarseminarier våren 2025
28/1, 12/2, 5/3, 16/4, 14/5, 4/6
Sammankallande för forskarklustret läsåret 25/26
Guro Gravem Johansen
Lärare vid IKS driver utvecklingsarbete, både inom bildgestaltning, musikalisk gestaltning och musikpedagogik.
Utvecklingsarbeten handlar om att fördjupa och utveckla egen praktik genom systematiskt utforskande av konkreta frågor relaterade till den gestaltande eller undervisande verksamheten. En viktig del av utvecklingsarbeten är samverkan i form av involvering av, och/eller förmedling till aktörer utanför universitet.
