Beskrivning av forskningsfältet
Forskningen vid Musikhögskolan Ingesund har fokus på konstnärliga och musikpedagogiska/didaktiska verksamheter. Här finns en mångvetenskaplig miljö där forskare och lärare samarbetar kring forskning och utvecklingsarbete.
En av Musikhögskolan Ingesunds viktigaste uppgifter är att utveckla förutsättningarna för att inom befintliga utbildningar kunna bedriva konstnärligt och musikpedagogiskt/didaktiskt arbete av högsta kvalitet, vilket är angeläget med tanke på att vi utbildar både musiklärare, yrkesmusiker och musikproducenter för samhällets kulturliv, utbildning och bildning.
Ett betydelsefullt led i detta utgörs av MHI:s konstnärliga och musikpedagogiska/didaktiska forsknings- och utvecklingsarbeten, i vilka intressanta aspekter av olika musikaktiviteter och verksamheter kan synliggöras och lyftas fram.
Fokus på musikaliska praktiker
Trots att det musikpedagogiska forskningsfältet i huvudsak vilar på vetenskaplig grund, och det konstnärliga forskningsfältet i huvudsak vilar på konstnärlig grund ser vi båda fälten som nära förbundna med varandra. Båda fälten kan ha fokus på musikaliska praktiker, där exempelvis gestaltning, skapande, lärande och bedömning i olika former och sammanhang studeras.
Inom båda forskningsfälten präglas forskningen av ett undersökande förhållningssätt, reflektion och kunskapsbyggande, vilket är en viktig grund för såväl konstnärlig som vetenskaplig forskning. Skillnaden mellan fälten ligger främst i att musikpedagogiska forsknings- och utvecklingsarbeten framförallt fokuserar på att studera andras pedagogiska, didaktiska och konstnärliga verksamheter, medan konstnärlig forskning framförallt fokuserar på att studera forskarens egen konstnärliga verksamhet.
När det gäller MHI:s forsknings- och utvecklingsarbeten ser vi inga skiljelinjer mellan det konstnärliga och musikpedagogiska fältet, utan här kan gränsöverskridande projekt och samarbeten ske.
Brett intressefält
MHI utgör en mångvetenskaplig miljö där forskare och lärare samverkar kring konstnärlig och musikpedagogisk/didaktisk forskning och utvecklingsarbete. Intressefältet är brett med fokus på såväl konstnärliga som pedagogiska och didaktiska aspekter i olika musikaliska sammanhang, både inom skolans värld och i samhällets olika kulturverksamheter.
Arbetet är praktiknära och praxisinriktat samtidigt som det kan vara innovativt och teorigenererande. Forsknings- och utvecklingsarbeten sker både enskilt och i samverkan, såväl inom institutionen som i samarbete med andra universitet, högskolor och institutioner. Flera är aktiva i forskarmiljöer såväl vid Karlstads universitet som i nationella, nordiska och internationella nätverk.
Forskningsområden
Forskningsområden vi för närvarande arbetar inom är musikalisk gestaltning, musikaliskt lärande, musikalisk bedömning, musik och ergonomi samt musikterapi.