Så kom den folkliga musikskolan till
2013-05-31Varför startade en folkhögskola med inriktning mot musik och folklig kultur i västra Värmland i början av 1920-talet? Det beskrivs i en bok av Sten Dahlstedt. Boken presenterades under festliga former vid Musikhögskolan Ingesund på en släppfest under torsdagen.
I "Folk, kultur och folklig musikkultur. Idéer bakom Folkliga musikskolan, Ingesund" berättar Sten Dahlstedt om utvecklingen av musikutbildning i västra Värmland med folkhögskolans start i början av 1920-talet. I centrum står rektorn för Västra Värmlands folkhögskola Valdemar Dahlgren och hans visioner från det tidiga 1900-talet om att med folkbildning bromsa den omfattande emigrationen från bygden. Boken presenterar tankarna och sammanhangen bakom Folkliga musikskolan.
- Valdemar Dahlgren ville att folk skulle ha möjlighet att kunna njuta av och uppskatta musiken, säger Sten Dahlstedt. Han ville skapa en folkbildningstradition inom musik, en tradition som senare utmynnat i våra kommunala musikskolor. Närheten till musiken skapas i ett aktivt förhållande till musiken, menade han.
Patrik Larsson, dekan för Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, överlämnade blommor till författaren.
- Det krävs människor med drivkraft för att göra skillnad. Det är sådana krafter som ligger bakom Ingesunds folkhögskola och Musikhögskolan Ingesund. Verksamheterna har internationella kontakter, men står samtidigt stadigt i den värmländska myllan - här frodas svenskt kulturliv.
Sten Dahlstedt är svensk musikvetare och professor. Han har tidigare ingående skildrat den svenska musikvetenskapens idéhistoria fram till 1961 i "Fakta & förnuft" (1986) och "Individ & innebörd" (2000), som var doktorsavhandlingar i musikvetenskap respektive idéhistoria. 2007 utsågs han till professor i musikvetenskap vid Uppsala universitet.
Vill du läsa boken? Den är utgiven av Karlstad university press och går att beställa här.