Hallå där Gunilla Törnfeldt och Petra Ahlmark…
2015-11-19… ni har varit på den första stora konferensen någonsin om jazzsångpedagogik, the International Jazz Voice Conference i Helsingfors. Berätta om vad ni gjorde där!
Petra: Förutom att vi deltog som åhörare höll vi i var sin concert lecture, en föreläsning varvad med sång och musik som demonstrerar våra tekniker och metoder. Min föreläsning handlade om bossa nova och rytmiken i genren – hur man kan tänka som sånglärare, eller som intresserad utövare för att närma sig stilen på ett naturligt sätt.
Gunilla: Jag föreläste om en improvisationsmetod som jag har utvecklat och demonstrerade övningarna i den med en pianist. Det är något speciellt med att höra ens metoder diskuteras av stora namn inom jazzsång och veta att de nu används i bland annat Australien och USA.
Det låter som ett ganska varierat och lekfullt sätt att ha konferens?
Gunilla: Absolut. Det var ju både regelrätta föreläsningar och sådana med konsertinslag och berättande.
Petra: Vi kallar det för musikalisk gestaltning. Sången är gestaltningen, sedan kommer frågor och diskussion om hur man nådde fram till den. Det var mycket fokus på improvisation med rösten, precis som en saxofonist eller en gitarrist improviserar på sina instrument. Att man som sångare måste träna in de teoretiska grunderna som ackord och skalor samtidigt som man ska sjunga från hjärtat.
Det här var den första konferensen i sitt slag. Det kanske var på tiden?
Gunilla: Ja, verkligen. Vår genre är ju med akademiska mått mätt ung – andra genrer kanske har en akademisk tradition som sträcker sig tillbaka till 1500-talet. Sverige ligger förhållandevis långt fram. En del länder får sin första utbildning för jazzsångpedagoger nu, men vi har haft jazz som ämne på högskolan sedan slutet av sjuttiotalet, och har utbildat pedagoger i jazzsång sedan nittiotalet.
Petra: Finland ligger främst i Europa, så att konferensen är på deras initiativ är inte särskilt överraskande. På Sibeliusakademin forskar man i jazzsång och har doktorander i ämnet. Det är en spännande tid nu.
Vad tar ni med er därifrån?
Gunilla: Oj. Massor. Inspiration och bekräftelse på att det vi jobbar med är på rätt spår. En av sakerna som gjorde stort intryck på mig var nog Carmen Lundy, som var keynote speaker. Bland annat svarade hon väldigt bra på en fråga om hon hade någon metod för hur hon skrev sina låtar. Hon svarade: ”Min metod är att gå upp på morgonen, gå ut med hunden och sen gå till studion”. Vad hon menade är att skriva musik och att vara musiker är ett jobb, något man då måste hålla på med varje dag och att man inte bara kan sitta och vänta på inspiration - man måste jobba för det.
Petra: Jag blev glad över diskussionerna kring rytmik och rytmskicklighet, hur viktigt det är för en sångare. Det kändes lite som en bekräftelse att det lyftes. Något annat jag uppskattade var diskussionen kring hur instrumentalister kan anpassa sitt spel gentemot sångaren genom att tex visa ödmjukhet. Det var en enormt inspirerande upplevelse, och vi har fått ett fantastiskt mottagande och beröm för våra föreläsningar också. Jag tror vi har visat att Musikhögskolan Ingesund och Sverige ligger i framkant när det gäller sångundervisning!
Gunilla: Vi har knutit många nya kontakter för framtida utbyten, så vi har många nya trådar att dra i för framtiden.
Om konferensen
International Jazz Voice Conference, The Artistry in Jazz Singing, arrangerades av Sibeliusakademien / University of Arts, Helsingfors med inbjudna föreläsare och jazzsångare från olika lärosäten i världen. Bland deltagarna märktes namn som Michele Weir, UCLA, USA, Judy Niemack, Jazzinstitut Berlin, Carmen Lundy, USA, samt Petra Ahlmark och Gunilla Törnfeldt, Musikhögskolan Ingesund. Konferensen lockade över 100 deltagare, varav 20 föreläsare.
Läs en sammanfattning av konferensen i London Jazz News.
Läs även mer på International Jazz Voice Conference Facebook sida.
Petra Ahlmark och Gunilla Törnfeldt är lärare i jazzsång, jazzensemble och metodik på Musikhögskolan Ingesund.