KVG:S HÖGRE SEMINARIER # 6 DESIGN: PROCESS OCH METOD
Vad är egentligen design och vad gör en designer? Hur går det till när något ska skapas och utvecklas? Varför ser saker och ting runt omkring oss ut som de gör? En designprocess är alla de aktiviteter som sker från det att någon har en idé till att utveckla något nytt, till dess att det nya är utvecklat, installerat eller implementerat. En medveten designprocess omfattar utforskande research för att förstå människa och nuläge, samt kritiskt och kreativt arbete med att utveckla lösningar som passar i sitt sammanhang. Detta iterativa arbete kan ske utifrån en mängd olika utgångspunkter, med varierande metoder och aktiviteter, och ge olika resultat. Målet med en medveten designprocess är att utveckla lösningar som bidrar till en bättre vardagssituation för människan. I den här föreläsningen presenteras några av de överväganden som bör ske för att utveckla designmedvetenskap: att forma produkter och miljöer genom att upptäcka och förstå innebörder och att organisera och fördjupa kunskap, av Åsa Wikberg-Nilsson, biträdande professor, tf ämnesföreträdare, excellent lärare vid Luleå tekniska högskola, och även medförfattare till boken Design: process och metod tillsammans med Åsa Ericson, Peter Törlind.
Boka upp i kalendern:
17 MAJ
KL 13.00–15.00
VIA ZOOM: https://kau-se.zoom.us/j/276329799
Detta sjätte KVG-seminarium arrangeras av Konst och Bildgestaltning, IKS. Moderator är Cecilia Parsberg, lektor och ämnesföreträdare i konst- och bildgestaltning.
VAD ÄR KVG – KUNSKAPSFORMER INOM VISUELL GESTALTNING?
En flervetenskaplig sammanslutning av ämnena konst och bildgestaltning, konst– och bild vetenskap, medie– och kommunikationsvetenskap, ingenjörsvetenskap och dans som alla har praktiken inom visuell gestaltning som gemensam plattform. Vi har samlats för att belysa olika perspektiv och kunskapsformer inom visuell gestaltning och för att artikulera praktik och förankra den i teori och forskning. Vidare vill vi diskutera och generera metoder för praktisk kunskap, för att synliggöra och utveckla praktisk kunskap kopplat till teoribildning.