Anderseminariet i journalistik HT 2022
Nyhetspubliken: att nå den, behålla den och få den att betala
Stolta mediehus har sett siffror vända uppåt, allt fler verkar villiga att betala för journalistik. Samtidigt finns grupperna som journalistiken har svårare att nå, som de yngre. Att publiken fylls på ”underifrån” är avgörande för medieföretagens framtid.
Men glöms i stället andra grupper? Och hur kommer det demokratiska uppdraget in i ekvationen, det som ska göra att kvalitetsjournalistik inte bara blir en angelägenhet för samhällets elit? Och vad pågår egentligen utanför de traditionella medierna?
ANDERSEMINARIET HT 2022
- 16 november
- 13.00 - 16.30
- Andersalen, Karlstads universitet
- Lunch från kl 12.00
- Anmälan
PROGRAM
Constructing images of the audience
Docent Rodrigo Zamith är specialiserad på skärningspunkten mellan journalistik och teknik. Vanligen har han sin arbetsplats på journalistinstitutionen vid University of Massachusetts Amherst, men under höstterminen gästforskar han vid Karlstads universitet. Han kommer att tala om hur analyser av data används i USA för att skapa föreställningar om publiken, och konsekvenserna av att låta analyserna bli ledstjärnor. (Föreläsningen hålls på engelska.)
Mindre DN-debatt, mer Tiktok!
Carolin Dahlman skrev i högersatsningen Bulletin från starten. Hon har varit politisk redaktör på Kristianstadsbladet och skriver varje månad på NWT:s ledarsida, men är övertygad om att den opinionsbildare som vill nå ut inte kan nöja sig med traditionella medier och metoder. Den som vill påverka måste vara där folk är – till exempel på Youtube, Instagram, Tiktok – och med ett språk som berör fler.
Why should young people care about media if they are not present in media?
Hur ska vi nå de unga? Den frågan grubblar mediestrateger på över hela världen. Dr Marju Himma-Kadakas, journalist och forskare är knuten till universitetet i estländska Tartu. Här presenterar hon en ny studie som har gjorts i samarbete med bland annat Karlstads universitet och som visar att medierna i sin iver att skydda minderåriga tystar och osynliggör dem. Då blir det kanske helt rimligt att strunta i medierna? (Föreläsningen hålls på engelska.)
Alternativmediers publik är inte förlorade för gammelmedia
Kristoffer Holt är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Linnéuniversitetet och en av de forskare som vet mest om alternativmediernas publik. Han kommer också att berätta om andra delar av forskningen. Både om en ny metodik som kombinerar biometrisk analys av ögonrörelser och svettnivå med intervjuer för att undersöka hur unga reagerar på olika typer av nyheter, och om en planerad studie kring hur medierna kan nå klimatskeptiska läsare med fakta.
Digital kvalitetsjournalistik gjorde GP till Årets dagstidning 2022
Nyligen startade Göteborgs-Posten en daglig livesänd morgonshow, som en del i sin tydliga satsning på bild och ljud. Ljudsatsningen är i sin tur en del i det som gjort den anrika tidningen stor digitalt, vilket spelade stor roll för att Tidningsutgivarna i mars i år utsåg GP till Årets Dagstidning. Chefredaktör Christofer Ahlqvist ger konkreta exempel på GP:s förnyelsearbete.
Konsten att nå fler, vara lönsam och inte glömma uppdraget
Panelsamtal med Christofer Ahlqvist, Tomas Skoglund, mediehuschef NWT, Maria Andersson, chefredaktör Nya Kristinehamns-Posten och Ola Finell, kanalchef P4 Värmland.
Kontaktperson
Carina Tenor
Carina.tenor@kau.se
0760-35 87 10