Marie Nilsberth, professor i pedagogiskt arbete
Marie Nilsberth har en bakgrund som mellanstadielärare och specialpedagog, med examen från dåvarande Högskolan i Karlstad och Göteborgs universitet. Hon disputerade 2014 med avhandlingen Lärarens väg genom klassrummet. Lärande och skriftspråkande i bänkinteraktioner på mellanstadiet, vid Karlstads universitet. Sedan 2002 har hon varit verksam vid universitetet, som lärarutbildare och forskare.

– Min forskning handlar om interaktion, skriftspråkande och lärande i olika pedagogiska sammanhang, med ett särskilt intresse för betydelsen av skolans digitalisering i relation till frågor om likvärdighet och inkludering.
Marie Nilsberth har i sin forskning undersökt hur digitala verktyg som exempelvis mobiltelefoner, lärplattformar och sociala medier tar plats i undervisning, lärande och sociala relationer. Forskningen bedrivs ofta i nära samarbete med skolor, lärare och elever.
– Jag hoppas att min och mina kollegors forskning ur lärares och elevers perspektiv har bidragit till att nyansera diskussioner om skolans digitalisering, ett område där debatten har kännetecknats av polarisering, starka känslor och hög grad av politisk styrning. Min forskning riktar sig både till grundutbildning och fortbildning för lärare, samt till beslutsfattare i form av till exempel skolhuvudmän, Skolverket och andra myndigheter. Utifrån min forskning bidrar jag även till dialog och diskussion i olika professionssammanhang och i medier.
Forskningen är tvärvetenskaplig och berör flera andra ämnen som specialpedagogik, språkvetenskap och sociologi samt grundar sig på ett mångårigt samarbete med ämnesdidaktiker i matematik, historia, samhällskunskap och litteraturvetenskap. När det gäller digitaliseringsfrågor lyfter Marie Nilsberth särskilt fram betydelsen av nordiskt forskarsamarbete som ger perspektiv på hur olika man kan diskutera samma frågor trots att vi på många sätt har likartade utbildningssystem.
– Vi lever nu i en tid där vi ofta möts av bilder av kris, oro och polarisering i världen. Samtidigt finns det nästan alltid också bilder av människor som hjälper varandra, samarbetar och vill gott – som visar tillit. Ur mitt forskarperspektiv ser jag en skola grundad på demokratiska värderingar där elever med olika bakgrund och erfarenheter får mötas och utvecklas tillsammans som oerhört centralt för att bygga tillit ur ett samhällsperspektiv.
På sin fritid umgås Marie Nilsberth så mycket som möjligt med sin make, barn och barnbarn. Hon ägnar sig också åt trädgård, vandring och körsång.
