Mellan Dante och Big Brother - en studie om gymnasieelevers textvärldar
Mellan Dante och Big Brother - en studie om gymnasieelevers textvärldar, är en bok om läsning och litteraturundervisning i ett samhälle präglat av multimedier. Det är en skildring av två världar som sällan möts. Författaren skissar dock en modell där svenskämnet har en viktig roll i ungdomars utveckling av att förstå och skapa mening kring olika sorters fiktionstexter
Hur fungerar gymnasieskolans litteraturundervisning när den utgår från ett vidgat textbegrepp? Vilka texter används och hur får eleverna möta dem? Vad läser eleverna på fritiden? Och vilken betydelse har fiktionsläsningen för hur de formar sin identitet?
Genom att följa fyra gymnasieklassers svenskundervisning och elevernas fritidsläsning, belyser denna doktorsavhandling av Christina Olin-Scheller förutsättningarna för utveckling och lärande genom svenskämnet.
Vi möter elever som söker ett känslomässigt engagemang i sin läsning - flickor genom "sanna" berättelser på film, TV och i romaner och pojkar genom fantasyböckernas och multimediernas manlig hjältar. Dessutom får vi inblick i hur deras lärare strävar efter att både utveckla elevernas kunskaper om skönlitteratur och samtidigt förmedla bildning.
Mellan Dante och Big Brother - en studie om gymnasieelevers textvärldar, är en bok om läsning och litteraturundervisning i ett samhälle präglat av multimedier. Det är en skildring av två världar som sällan möts. Författaren skissar dock en modell där svenskämnet har en viktig roll i ungdomars utveckling av att förstå och skapa mening kring olika sorters fiktionstexter.