Kvalitetsarbete utifrån ett lärandeperspektiv
I denna skrift beskrivs ett sätt att se på och arbeta med kvalitetsarbete och kvalitetsredovisning som utgår från problembaserad skolutveckling (PBS).
Skriften vänder sig i första hand till medarbetare i skolan men riktar sig även till andra med intresse för skolutveckling.

I denna skrift beskriver författaren ett sätt att se på och arbeta med kvalitetsarbete och kvalitetsredovisning som utgår från problembaserad skolutveckling (PBS). Perspektivet beskrivs mer ingående på hemsidan /pbs.
Att förstå sig på hur man inom sitt eget ansvarsområde kan påverka skolutvecklingsprocessen på ett gynnsamt sätt är viktigare än att ägna sig åt att kontrollera vilka arbetsresultat närmast underliggande nivå uppnår.Om kvalitetsarbete ska leda till utveckling av verksamheten behöver man bygga upp meningsskapande och förståelsefördjupande lärmiljöer i organisationen där varje nivå lär om hur man kan bidra till en förhöjd kvalitet.
Kvalitetsarbete på skolnivå handlar om att:
- undersöka i vilken grad man i sin vardagsverksamhet lyckas förverkliga sina lärdomar om hur man på bästa sätt bidrar till elevernas lärande och utveckling
- finna bättre lösningar av de problem som man stöter på i vardagsarbetet genom att fördjupa sitt lärande om och sin förståelse för problemens natur